בעיות קשב וריכוז

שתפו

נועם (6) הוא ילד פיקחי מאד, הוא יודע לזהות הזדמנויות, כך סיפרו הוריו בחצי חיוך. כשנועם עלה לכיתה א’, הוא לא הסכים בשום פנים ואופן לשבת בשיעורים, חוויית הישיבה בתוך כיתה רועשת הייתה עבורו מציפה, והקשבה למורה הייתה כמעט לא אפשרית, הדבר האחרון שיכל לעשות הוא להתרכז ולקלוט מידע.

בכיתה ב’, נועם כבר התחיל לצבור תסכולים, הוא לא הבין איך האחרים מצליחים במה שהוא נכשל שוב ושוב. בשיעורים בהם היה מגיע לנקודת שבירה בה היה בורח מהשיעור או מתחיל להתנועע בכיתה ולהפריע לאחרים (זה היה קורה לו כמעט בכל השיעורים אחרי בערך 20-30 דקות) לאחר ניסיונות רבים של המורה לעניין/לנזוף/לאיים חסרת אונים הייתה נותנת לו זמן עם הטאבלט מחוץ לכיתה.

בגלל שנועם היה ילד פיקחי, הוא ניצל את העניין לטובתו ואימץ את הרגל הטאבלט כדפוס, והיה מפריע לשיעור כי ידע שיקבל את הזמן שלו עם הטאבלט. כשהיה שקוע בעולמו עם המסך, זה הקל עליו, שם הייתה לו שליטה על המצב, לא היו גירויים, ורעשים. עם זאת, העולם שיצר לעצמו כששקע בטאבלט לא דמה לעולם האמיתי, בו צריך לרכוש מיומנויות למידה, כישורים חברתיים, לדעת איך לווסת את הגוף אל מול הגירויים ולהצליח ללמוד ולהתרכז גם בתנאים לא קלים.

בשיחה עם קרן רהט, מטפלת רגשית במכון חיבורים היא מסבירה על הקשיים היתרונות ועל דרכי הטיפול המומלצות. מה הן הפרעות קשב וריכוז? מה השכיחות שלהן ומה חשוב שההורים ייקחו בחשבון?

מהי הפרעת קשב וריכוז?

בעיות קשב וריכוז הן נפוצות, מדובר בתופעה שמוגדרת כמצב רפואי מתמשך. קשיים שמאפיינים את ההפרעה קשורים ביכולות של ארגון וסדר, ריכוז וקשב והיכולת להתמודד עם מצבים שעבור אחרים הם שגרתיים, גם בתחום החברתי וגם הלימודי.

קרן מסבירה שהרבה הורים מתבלבלים לחשוב שמוקד הקושי בבעיות קשב וריכוז הוא התחום הלימודי כשלמעשה ההשפעה שלהן מתבטאת גם בתחומי חיים אחרים הקשורים לתפקוד בבית ובחברה.

ישנן כמה תת אבחנות שנכללות תחת ההגדרה של בעיות קשב וריכוז, והנפוצות ביותר ביניהן הן ADD ADHD  כלומר, הפרעת קשה הכוללת היפראקטיביות והפרעת קשב וריכוז שאינה כוללת. עליהן נרחיב בהמשך.

“היום לכולם יש בעיות קשב”: מה השכיחות של התופעה?

הפרעת קשב וריכוז אינן דבר נדיר, הן מופיעות בגילאי בית הספר לרוב אצל 5-9% מהילדים. היא מתגלה כאשר לילד יש קושי לעמוד בכללי בית הספר אליהם הוא נדרש כמו למידה בישיבה ממושכת וריכוז בדבר אחד לאורך זמן.  אותם ילדים אינם תואם את פורמט הלמידה שהמסגרת החינוכית מציעה, ומתקשים לעמוד בדרישות המערכת. התסכול שנוצר רק מחזק את הקושי הזה.

בארה”ב מחקרים מצאו שמיליונים של ילדים אובחנו בADHD. נכון לשנת 2016, קבוצת הילדים בני 12-17 היוו את הרוב, כ-3.3 מיליון מתוכם.

מחקרים הצביעו שבנים בעלי נטייה גבוה יותר לקבל אבחנה של ADHD לעומת בנות. [1]

כיצד ניתן לאבחן בעיות קשב וריכוז?

אם קיים חשד או ספק לגביי היכולות של הילד להשתלב בכיתה, ללמוד ולפתח מיומנויות מתאימות לכך, חשוב לפנות לאיש מקצוע כדי לברר אם התסמינים מתאימים לאבחנה. האבחון יכול להתבצע בידי איש מקצוע בתחום בריאות הנפש, כמו פסיכולוג או פסיכיאטר, או על ידי רופא משפחה או נוירולוג).

ישנן תנאים רבים אותם הציבה המדינה למי שמוסמך לאבחן בעיות קשב וריכוז, לאופני האבחון ולקריטריונים. האבחון יכלול הערכות קליניות, שאלוני אבחון, בדיקת רופא (פסיכיאטר ו/או נוירולוג) ובמידה ונראה לאיש המקצוע לנכון יבקש כלים אבחוניים נוספים להשלמת האבחון.

מהם הסימפטומים של בעיות קשב וריכוז

אלו הם התסמינים השכיחים של ההפרעה:

  • מרבים לשגות או להתבלבל בגלל קושי להתרכז ולשים לב
  • תשומת הלב שלהם מוסחת במהירות וקלות.
  • נטייה לשכחה ואובדן של דברים
  • מעברים חדים בין מוקדי תשומת הלב, נוטים לעבור מהר מפעילות אחת לאחרת
  • נראה כלפי חוץ לא קשובים
  • בעלי קושי לזכור ולמלא אחרי הנחיות
  • מתקשים לסיים מה שהתחילו
  • קושי לקחת חלק בפעילויות עם אופי רגוע
  • קשיים הקשורים לניהול תקשורת או חברה: המתנה בתור, התפרצות לדברי אחרים, קושי להקשיב לאחר, דיבור יתר, חוסר סבלנות בשיחות.

ההבדל בין ADD וADHD

איש מקצוע בתחום בריאות הנפש עשוי לקבוע אבחנה ל- ADD כלומר לסוג בעיות קשב ללא התנהגות היפראקטיבית כשנמצאים אצל אותו אדם/ילד  תסמינים מתמשכים בעלי אופי של חוסר שימת לב ודעת שמוסחת בקלות, ולצד זאת ניכר כי המזג הא לא סוער ואין סימנים של היפראקטיביות או אימפולסיביות.

לעומת זאת, כאשר איש המקצוע יאתר דפוסי התנהגות של אימפולסיביות והיפראקטיביות הוא ייטה לתת אבחנה של ADHD

תסמינים אופייניים לADHD :

  • נטייה לדברנות מוגזמת
  • קושי לשבת בשקט, להישאר בשקט או להישאר במקום אחד
  • קושי להתאזר בסבלנות ובהמתנה
  • אי שקט, תזזיתיות, צורך לדפוק או להניע איברים בגוף (למשל הקפצת הברך או תיפוף על השולחן)
  • קושי בישיבה ממושכת מתי שזה נדרש למשל בית ספר או עבודה
  • תחושות מתמשכות של חוסר שקט, שעלולות להופיע כנטייה לרוץ או לטפס במצבים לא הולמים
  • הימנעות וקושי להשתתף בפעילות שקטה ומרגיעה
  • הפרעה לאחרים עד כדי חודרנות
  • התפרצות לאחרים כאשר מדברים
  • שימוש בחפצים של אחר ללא רשות

בשורה התחתונה, ההבדל המהותי בין ADD לבין ADHD  הוא שאצל הראשון לא קיימת התנהגות אימפולסיבית או היפראקטיבית.

 

בעיות קשב וריכוז בילדים לעומת מבוגרים

פלח אוכלוסיית הילדים שסובל מבעיות קשב וריכוז הוא גדול יותר (9%) בהשוואה למבוגרים (4%). בעיות קשב וריכוז משפיעות באופן הבולט ביותר על היכולות התפקודיות בבית ספר אצל ילדים ואצל מבוגרים בתחומי הקריירה ומערכות היחסים.

אצל ילדים הסימנים הבולטים יהיו:

קושי לשבת בשקט בכיתה, חוסר סבלנות בהמתנה לתורם, מתקשים לבצע מטלות בכיתה בשקט, נוטים להיות בתנועה מתמדת ותזזיתיות-  לרוץ ולטפס לפעמים גם עושים פעילות שמסכנת אותם.

בזמן שאצל מבוגרים הביטויים יראו אחרת:

מאופיינים בפטפטנות, חוסר סבלנות בהקשבה לאחרים או בכל דבר אחר הדורש אורך רוח, עושים טעויות מתוך חוסר זהירות או תשומת לב, פזיזים, ומתקשים להכיל תסכול.

טיפול בבעיות קשב וריכוז

בטיפול בבעיות קשב וריכוז חשוב לראות את התמונה השלמה ולקחת בחשבון את כל הנסיבות והגורמים, לשלול תזונה לקויה שיכולה לפגוע בתפקודי המוח ולפנות להתייעצות וטיפול רגשי.

לא פעם הקשיים שמתלווים לבעיות קשב וריכוז הן רגשיות והקושי הרגשי לפעמים מחמיר עם השנים בגלל תסכולים שנצברים.

קרן רהט, מציינת שבהרבה מקרים ילדים בהם טיפלה שאובחנו בבעיות קשב וריכוז היו ילדים חכמים מעל הממוצע וזה גם מה שגרם לתסכול מוגבר אצלם בגלל הפער בין היכולות שלהם לכשלונות הלימודיים. היא מתארת מקרים בהם ילדים הנמיכו את הציגו יכולת קוגניטיבית פחותה ממה שבאמת יש להם כדי להשיג דברים מסוימים שידעו שכך יוכלו לקבל.

קרן מדגישה שבטיפול רגשי עובדים עם הילד על חיזוק הכוחות שלו, בבית הספר הילדים יכולים בקלות לשכוח במה הם חזקים כי לא תמיד יש אדם מבוגר שמחזק אותם. לצד החוזקות של הילד שמחווירות לאורן של הקשיים הגדולים הבטחון העצמי עלול לצנוח ולהתדרדר עם הזמן. המקום של מרחב טיפולי כאן הוא להיזכר יחד בחוזקות ולגם לסמן יחד עם הילד מחדש מה חשוב לו, איזה מטרות היה רוצה לממש, תהליך זה נקרא בירור ערכים והוא מתבצע כחלק מטיפול ACT (טיפול בקבלה ומחוייבות).

לא פחות חשוב מהטיפול הרגשי הוא הדרכת ההורים. כשאנו ניגשים לעזור לילדים לצלוח קשים מורכבים כמו אלה חשוב לתת להורים כלים לתמוך בהם ביום יום. על מנת לתמוך בילדים יש להבין את החוויה שהם עוברים מדי יום בבית הספר, במערכות היחסים שלהם ובבית, לשם כך קיימת הדרכת ההורים שיכולה שמעבר לכלים יישומיים איתם תוכלו לעזור לילדים, ניתן להבין לעומק מה הילדים חווים וככה גם לתת להם עזרה יעילה יותר שתעזור לה לבסוף לשפר את היכולות שלהם וחשוב מכך, להרגיש רווחה גדולה יותר.

לסיכום

טיפול רגשי הוא מונח מפתח כשמתמודדים עם אבחנה של בעיות קשב וריכוז. המענה הרגשי מוקדם ככל שינתן עשוי למנוע סבל או לפחות להקל על הילדים מאד.  גם במקרה של מבוגרים שמרגישים תסכול, שחווים קשיים במערכות היחסים ושההפרעה מחבלת בתפקוד ובקריירה.

פורטל טיפולים מכיל מטפלים מנוסים מקצועיים ובעלי הכשרות אקדמיות מתקדמות. אנחנו עוזרים לכל מי שרוצה לעזור לעצמו, להורים שמחפשים יעילות ומקום שיראה אותם ואת הילדים. מזמינים אתכם.

השתתפה בעריכת המאמר:

קרן רהט כהן היא מטפלת רגשית שעובדת עם “מכון חיבורים” (המכון הישראלי לטיפול בחרדה) ובעלת קליניקה עצמאית. בהכשרתה קרן היא מוסמכת M.A טיפול באמצעות אומנויות (התמחות בביבליותרפיה) ומטפלת בגישה קוגניטיבית התנהגותית [ACT/ CBT] ואינטגרטיבית

את קרן ומטפלים נוספים שישמחו לסייע לכם ולילדכם תוכלו למצוא בפורטל טיפולים.

שאלות ותשובות

ילד מפריע בכיתה
שתפו

אנחנו כאן בשבילך

פורטל מבית מכון חיבורים