טיפול קוגנטיבי התנהגותי CBT

1

טיפולי CBT הם טיפולים פסיכולוגיים באמצעות שיחה שהוכיחו יעילות רחבה ב-50 השנים האחרונות.

2

הטיפולים קצרים, מוגבלים בזמן ויכולים לספק הקלה מהירה עבור שורה ארוכה של מצבים.

3

מרכיב עיקרי בטיפולים הוא חשיפות: תרגולים מבוקרים שנערכים על ידי המטפל/ת- אנשי מקצוע מוסמכים ובעלי רישיון משרד הבריאות, כמו המומחים של פורטל טיפולים

טיפול קוגנטיבי התנהגותי CBT: תוכן עניינים

מה זה CBT? 

אם אתם חושבים שטיפולים פסיכולוגיים כרוכים בשכיבה על ספת הפסיכולוג ובשיחה ארוכה על חוויות הילדות שלכם והיחסים עם ההורים- לא שמעתם על CBT (Cognitive Behavioral Treatment)- טיפול קוגנטיבי-התנהגותי. 

טיפול התנהגותי-קוגנטיבי היא שיטת טיפול פסיכולוגית נפוצה, מקובלת ואפקטיבית עבור שלל מצבים רגשיים, נפשיים ורפואיים.
שיטה זו, המתבצעת על ידי מטפלים מוסמכים ומורשים בתחום בריאות הנפש, מבוססת על עובדה בסיסית מתחום בריאות הנפש: קיים קשר ברור בין מחשבות, רגשות וההתנהגות של כל אדם. כך, דרך התייחסות שונה לדפוסים מחשבתיים , ניתן יהיה להביא לשיפור של ממש בהרגשה ובאורח החיים.(1)

משנות ה-60 ועד היום, שיטת ה-CBT נחקרת ומפותחת ללא הפסקה. לצד בסיס הידע המדעי שהתבסס עם השנים, כך גדלו גם המצבים להם מתאימה השיטה

למי מיועד טיפול CBT?

טיפולי ה-CBT פותחו ושוכללו, כך שהם יעילים למגוון מאוד רחב של אנשים ובעיות. החל ממצבי דכאון, חרדה, הפרעות אכילה, הפרעה פוסט-טראומתית, הפרעות קשב וריכוז ועד להפרעות נוירו התפתחותיות כמו סכיזופרניה – מחקרים רבים תומכים ביעילותה הטיפולית של גישת CBT בכל אלו, עבור מי שמתאים להם.

חשוב להדגיש, שהשיטה מתאימה כמעט לכל הגילאים, ולמעשה ניתן להתחיל לטפל באמצעות החלק ההתנהגותי של הגישה גם בילדים בני 3, בהתאם לשיקול הדעת של המטפל או המטפלת. 

משך זמן הטיפול

בניגוד לטיפולים הפסיכולוגים המסורתיים, שיטת ה-CBT ידועה בכך שהיא ממוקדת מאוד ומוגבלת בזמן. מה זה אומר? בדרך כלל, הטיפולים מתבצעים לאורו של יעד מסוים שנקבע, בפגישות שבועיות של כשעה, לאורך 3-6 חודשים. עם זאת, חשוב לציין שההתמודדות השונה והייחודית של כל אדם תתבטא בין השאר גם התאמה אישית של משך זמן הטיפול.(2)

 ארבעה שלבים מרכזיים לטיפול קוגניטיבי התנהגותי 

השלב הראשון בטיפולי ה-CBT, הוא זיהוי את המצב הרגשי איתו אתם מתמודדים. בין אם מדובר באירועים משני חיים כמו גירושין או מוות של אדם קרוב, או שמא מדובר ברגשות קשים, מצבים רפואיים או אתגרים נפשיים – הכרה במטרות הטיפוליות והקשיים איתם אתם מעוניינים להתמודד היא הכרחית.

השלב השני בטיפול, הוא לפתח את המודעות למחשבות, רגשות והאמונות שיש לנו בנוגע למצבים אלו. הדרך הייחודית בה כל אחד מאיתנו מפרש מצבים בחיינו, היא למעשה כלי מפתח מרכזי לשינוי ההסתכלות שלנו.

בשלב השלישי, חשוב לנסות ולזהות מחשבות שליליות או לא מדוייקות שמובילות להתנהגות שאנו מנסים לשנות. סביר להניח, שחשיבה שלילית זו תורמת ומעצימה את הקושי איתו אנחנו מתמודדים. 

לבסוף, תוכלו יחד עם המטפל.ת לחקור אפשרויות חשיבה חדשות, ייתכן, שהשלב האחרון הוא גם הקשה והארוך ביותר, אך באמצעות תרגול, פתיחות וסקרנות להבנת האמצעים והדרכים להתייחסות מחודשת למחשבות תוכלו להטמיע כ”הרגל חדש” את דרכי ההתמודדות החדשים שלכם.ן.(3)

טכניקות נפוצות בטיפול CBT

בטיפולי ה-CBT, ניתן להשתמש בטכניקות טיפוליות שונות ומגוונות כדי להגיע למטרה ולממש את יעדי הטיפול. בין הטכניקות הקיימות, הכוללות משחקי תפקידים, למידת מיומנויות הרגעה עצמית או כתיבת מחשבות ביומן, בולטת טכניקת “טיפול בחשיפה”. צורת טיפול זו, מאפשרת לנו להתמודד עם פחדים גדולים, או עם הפרעה כפייתית-טורדנית לדוגמה, בצורה הדרגתית ובסביבה מוגנת, בליווי המטפל/ת.(4)

מטרות טיפול קוגניטיבי התנהגותי

בתחילת הפגישות הטיפוליות, כחלק משיטת ה-CBT, אתם קובעים את היעדים אליהם אתם שואפים. כך, שלמעשה, בין אם ברצונכם להתמודד עם מצב נפשי, תסמינים שמפריעים לכם, לחצים או אבדן, אתם מגדירים את המטרה!(5)

יתרונות של שיטת טיפול CBT

שיטת ה-CBT כיום מוגדרת כטיפול הקו הראשון עבור מגוון רחב מאוד של מצבים רפואיים. למעשה, באנשים מסוימים היא אפילו יעילה כמו או יותר מטיפולים תרופתיים. בין היתרונות בהם מאופיינת השיטה, בולטים הגמישות – הטיפול יכול להתקיים במתכונת של טיפולים אישיים, קבוצתיים, זוגיים וכו’, זמן הטיפול הקצר יחסית, והכלים המוענקים למטופליה, בהם יוכלו להשתמש גם זמן רב לאחר סיום הטיפול.(6)

טיפול CBT באוטיזם – נמצא כיעיל

טיפולי ה-CBT הוכחו כיעילים בטיפול באוטיזם. דרך טיפולים אלו, הילדים המתמודדים עם אוטיזם ברמות שונות, יכולים לרכוש מודעות חברתית ורגשית, וללמוד מיומנויות שיסייעו להם להתמודד עם אתגרים המצפים להם.(7)

חשיבות בחירת המטפל

אחד השלבים הראשונים בקבלת טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, הוא בחירת הפסיכולוג\ית או ע”וס קליני/ת. זו אולי נשמעת כמו החלטה טכנית, אך בחירת האדם אליו תיפתחו עלולה להיות ממש לא קלה. לכן, חשוב להקפיד ולבחור מטפל\ת מוסמכים ומיומנים בשיטת ה-CBT, מקצועיים וחשוב לא פחות – שיש לכם איתם את אותו ׳קליק׳.(8)

טיפול CBT- מתחילים בחיים חדשים 

על אף חדשנותה היחסית של השיטה, טיפולי ה-CBT הוכחו באינספור מחקרים כיעילים ביותר בטיפול בשלל אנשים ומצבים נפשיים.

אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו, דרך האתר או הטלפון. נשמח להקשיב לכם, לייעץ, ובמידת הצורך להתאים עבורכם טיפול קוגניטיבי-התנהגותי שיסייע לכם להתמודד.

מקורות:(1),(2),(3),(4),(5),(6),(7),(8),(9),(10)

שאלות נפוצות

רוצים לקבל מידע
על טיפול מסוים?

כתבו לנו!

פורטל טיפולים מבית מכון חיבורים

אנחנו כאן בשבילך

פורטל מבית מכון חיבורים