חרדות אצל ילדים

שתפו
ממש כמו מבוגרים, גם ילדים ונערים יכולים לסבול מחרדה לפעמים.  אם החרדה מתחילה לפגוע בבריאות, בשמחה ובהתפתחות הילד או הנער, ייתכן שזה הזמן לפנות לעזרה.

דאגות הן חלק טבעי מהחיים של כולנו. כשמדובר בילדים, קשה להבין מתי חרדות הן חלק טבעי מההתפתחות ומתי הן דורשות התייחסות מקצועית. 

ניקח לדוגמה את חרדות הנטישה שרבים מאיתנו מכירים, במיוחד סביב תחילת שנת הלימודים. חרדות נטישה יכולות להיות נורמליות בין גיל חצי שנה עד ל-3 שנים, ואז, בדרך כלל, הן לא דורשות טיפול מקצועי. עם זאת, הופעה של מאפיינים מסוימים, כמו המשכות החרדה לאחר גיל 3, יכולה לרמוז שטיפול יכול לעזור לילד או לילדה.(1)

כיצד מזהים חרדות אצל ילדים? 

כשילדינו סובלים מחרדה או חשש, הם לא תמיד מצליחים להסביר לנו איך הם מרגישים. לכן, כהורים, נדרש מאיתנו לתת תשומת לב מיוחדת להתנהגות עצבנית מהרגיל, תלותית או בכי בתדירות חריגה. לפעמים, ילדים חרדתיים יחוו קשיים בשינה והתעוררויות חוזרות בלילה, יתחילו או יחזרו להרטיב במיטה או שיסבלו מחלומות רעים וסיוטים.

בחרדה בילדים גדולים יותר, אפשר להבחין בחוסר רצון להתמודד עם אתגרים חדשים, קשיי ריכוז, התפרצויות זעם, קשיי אכילה ושינה, מחשבות שליליות והימנעות מפעילויות יום-יומיות שמתאימות לגיל הילד או הילדה.

התקפי חרדה, או התקפי פאניקה, יכולים להתבטא כהתקפים קצרים (שאורכים כמספר דקות) ובהם הילד או הילדה מתלוננים על קוצר נשימה, כאבים בחזה, תחושת חנק, בחילות, סחרחורת, הצטמררות ופחד משיגעון או ממוות. 

מזהים תסמינים אלו אצל ילדיכם? ייתכן שהם סובלים מחרדות, או ממצבים אחרים שיכולים לגרום לתסמינים דומים. סביר שזה זמן טוב לפנות לייעוץ מקצועי.(2)

ההבדלים בין חרדה אצל ילדים מחרדה אצל מבוגרים

ההבדל העיקרי בין חרדה בילדים לבין חרדה במבוגרים הוא הקושי להכיר בה: בזמן שגם למבוגרים קשה לומר ׳אני חרד/ה׳, עבור ילדים מדובר במשימה מאד מורכבת ולא פשוטה. 

כמו כן, ייתכן שהופעת החרדה בילדים תיהיה עדינה יותר, תלווה בפחות תסמינים, ולכן יהיה קשה יותר להבחין בה. בעוד שקיימים שאלוני חרדה חברתית עבור המבוגר, גם המומחים מכירים בכך שאבחון הילדים בחרדה הוא תהליך מורכב יותר ולכן  יש צורך בפחות תסמינים על מנת לאבחן חרדה בילדים לעומת מבוגרים.

חשוב לזכור שבעוד שלמבוגרים יש סוגים שונים של מעגלי תמיכה (בני ובנות זוג, משפחה, חברים וקולגות), ילדים מסתכלים עלינו, ההורים, כמקור תמיכה כמעט בלעדי. לכן יש לנו כח עצום בידיים בכל הנוגע ליכולתם של ילדנו להתמודד איתה- היכולת שלנו לסייע להם, ולצערנו גם להזיק להם, גדולה יותר. אתם מוזמנים לקרוא עוד על חרדות באתרנו.(3)

אבחון חרדה בילדים

אם זיהיתם שילדיכם סובלים מפחדים, חרדות או חששות, השלב הבא הוא אבחון אצל איש או אשת מקצוע מתחום בריאות הנפש בילדים.
בשיחה עם איש מקצוע מתחום הנפש, לרוב פסיכולוג/ית או פסיכיאטר/ית, ניתן לבצע הערכה הכוללת את סוג החרדה, עצמתה והיקפה. לעיתים יתבצעו בדיקות רפואיות על מנת לשלול סיבות גופניות למה שנראה כמו תסמיני חרדה, אך יכולים להיות גם דברים אחרים. 

ברגע שתדעו עם מה אתם מתמודדים, יהיה לכם ולילדיכם פשוט יותר להמשיך בייעוץ או טיפול מתאימים, בדרך למציאת דרכי ניהול והתמודדות עם החרדות.(4)

סוגי חרדות ילדים(5)

ממש כמו במבוגרים, גם ילדים עלולים לסבול מסוגים שונים של חרדה. בין סוגי החרדה שניתן לאבחן בילדים ניתן למצוא חרדת נטישה, איתה פתחנו את המאמר, וגם את סוגי החרדות הבאות:

  1. אילמות סלקטיבית: ילדים עם אילמות סלקטיבית יכולים להיות ילדים דברניים ותקשורתיים שמסרבים לדבר בעיקר במצבים מסוימים, במיוחד חברתיים. אילמות סלקטיבית בילדים נפוצה בעיקר סביב 5. 
  2. פוביות ספציפיות: פחדים, או פוביות, מתעוררים כתוצאה ממצב, חפץ או דמות מסוימת. התגובה אליהם לא פרופורציונית יחסית לסכנה שהם מהווים. בפוביה לבעלי חיים למשל, ילדים עלולים לבכות, לקפוא או להיצמד למבוגרים, גם כאשר הם נפגשים עם גור כלבים חמוד ולא מסוכן. 
  3. הפרעת חרדה: הפרעה זו מתאפיינת בהתקפים חוזרים של חרדות בעוצמה גבוהה, להן גם יכול להיות ביטוי גופני מפחיד כמו קוצר נשימה או כאב בחזה. כאשר מעורבים ביטויים גופניים סביר שהרופא/ה יבצעו בירור קצר כדי לשלול מקור גופני לתלונות. 
  4. חרדה חברתית: המאפיין העיקרי של חרדה חברתית בילדים הוא פחד בזמן ולקראת אירועים חברתיים או אינטראקציות חברתיות. חרדה חברתית בילדים יכולה לגרום לילדים ולנערים לפתח ׳הימנעות׳ ולסרב להשתתף באירועים חברתיים. הימנעות יכולה לפגוע בהתפתחות של הילד או הילדה. 

 לכל אחד מהמצבים יש תסמינים, גורמים והשלכות שונות. לכן, אבחנה על ידי איש או אשת מקצוע יכולה לסייע להבחין ביניהם ולהחליט על הטיפול הטוב ביותר עבור כל ילד. 

מהם הגורמים לחרדות אצל ילדים?

בדיוק כמו שכל אחד מאיתנו הוא שונה, כך גם לילדים מסוימים סיכון מוגבר לפתח חרדות ודאגות: חלקנו פשוט נולדנו עם יכולת שונה להגיב ללחץ. חשוב לדעת שלמרות שגםֿ ילדים ללא כל רקע רפואי או נפשי יכולים ללקות בחרדה, נמצא שילדים עם הפרעת קשב וריכוז והפרעה על הרצף האוטיסטי נוטים יותר לבעיות חרדה.

מספר גורמים סביבתיים יכולים להשפיע גם הם ולגרום להופעתה של חרדה. לדוגמה, מעברי דירה ובתי ספר, חוויות טראומתיות כמו תאונת דרכים, מחלות או אובדן של אדם קרוב ואפילו ויכוחים ומתחים משפחתיים יכולים לעורר בילדים לחץ וחרדה.(7)(8)

איך אפשר לעזור לילד להתמודד? 

לנו, ההורים, תפקיד חשוב בהתמודדות ילדינו עם חרדה, בכל גיל. למרבה המזל, יש המון דברים שאנחנו יכולים לעשות כדי לסייע להם לצלוח אותה.(9)

  1. דברו עם ילדיכם. הדבר הכי חשוב שאתם יכולים לעשות בעצמכם, הוא לדבר עם ילדיכם על החרדות והדאגות שהם חווים. הראו להם שאתם מאמינים להם, מבינים אותם ומגויסים לסייע להם להתגבר על החרדה.
  2. הסבירו להם מה הם חווים. בילדים גדולים יותר, תוכלו לנסות ולהסביר לילדיכם על ההשפעות הגופניות שהחרדה גורמת: הזעה, דפיקות לב חזקות, הסמקה ובלבול. הבנה של התסמינים יכולה להפחית מחוסר הוודאות ומהפחד שהתסמינים עצמם יכולים לעורר. 
  3. למדו אותם לזהות את החרדה. זיהוי והבנה של החרדה כשהיא מתרחשת, יכולה לפתוח להם דרך להתמודד ולנהל אותה טוב יותר, ולבקש עזרה כשהם זקוקים לה.
  4. עזרו להם למצוא פתרונות מעשיים. לדוגמה, אם ילדיכם חרד לפני טיול שנתי, במקום להציע לו לוותר עליו, חשבו על תכנית משותפת שתקל עליו: תגיעו כהורים מלווים, תדברו בטלפון תוך כדי או ציידו אותם בחפץ או בשיר שמחזיר אותם למקום הטוב שלהם.
  5. פנו להדרכת הורים. במסגרת הדרכת ההורים תוכלו לקבל הדרכה מקצועית שתסייע לכם להתמודד עם חרדה בבית. בהדרכת הורים, תוכלו ללמוד על התנהגויות מעודדות ומרגיעות חרדה שונות, ולהבין איך טוב יותר לגשת לילדיכם ולסייע לו לנהל את החרדות.(10)

מתי כדאי לגשת לטיפול? 

חרדות מסוגים שונים, הן סוג הפרעה נפוץ ביותר בילדים ומתבגרים. למעשה, על פי הערכות, כ-10% מילדי ישראל מתמודדים עם חרדה בשלב כזה או אחר. 

בילדים שמתמודדים עם חרדות משמעותיות וקבועות או עם חרדות שמפריעות להם לחיות את חייהם בצורה מלאה – נדרשת הערכה והתערבות מקצועית.(11)

טיפול קוגנטיבי- התנהגותי (CBT) הוא טיפול בשיחה שהוכיח יעילות בטיפול בחרדה בילדים ובבני נוער. טיפולי CBT הם קצרים, ממוקדים ומתבצעים על ידי אנשי ונשות מקצוע מוסמכים. ניתן להשיג בהם שיפור כבר תוך מספר מפגשים.

חרדות אצל ילדים – יש פתרון

הפרעות חרדה בילדים הן מצב שכיח. חרדה בילדים יכולה לפגוע באיכות חייהם, באושרם וביכולת שלהם לנהל חיי חברה ולימודים מספקים. למרבה המזל, בעזרת הטיפולים היעילים והמותאמים לילדים הקיימים היום, אפשר ללמוד איך להתגבר עליהן!

הורים, אל תתמודדו עם זה לבד! אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו דרך האתר או הטלפון ולקבל הצעה לטיפול בחרדות אצל ילדים ממטפלים מוסמכים.

מקורות:(1),(2),(3),(4),(5),(6),(7),(8),(9),(10),(11)

ילד בהתקף חרדה
שתפו

אנחנו כאן בשבילך

פורטל מבית מכון חיבורים