פסיכולוג מומלץ: איך בוחרים? כל המידע והרשימה המעודכנת ל 2023

שתפו

בחירת פסיכולוג או פסיכולוגית היא תחנה חשובה בדרך להקלה יעילה, מהירה ומקצועית על הנפש. המטפל/ת שלנו צריך לגרום לנו להרגיש בנוח לדבר על נושאים רגישים, ולחשוף פרטים אישיים ביותר עלינו ועל הקרובים עלינו. 

איך מתחילים? בוחרים פסיכולוג מוסמך ומקצועי, שידע להעניק לכם את הטיפול הטוב ביותר במיוחד עבורכם[1].

איך לבחור פסיכולוג מומלץ?

כשרוצים לבחור פסיכולוג\ית, יש מספר דברים שכדאי לדעת[2]:

דבר ראשון, חשוב לוודא שאתם מקבלים טיפול נפשי אצל איש או אשת מקצוע מוסמכים עם רישיון בתוקף. איך מבררים עם הפסיכולוג שלכם מורשה? אין צורך להיכנס למצבים לא נעימים- כל הפסיכולוגים והפסיכולוגיות בעלי הרישיון רשומים באתר משרד הבריאות. פשוט לחפש באתר. 

 מידע חשוב שיכול לסייע לכם בבחירת מטפל או מטפלת נוגע להכשרה המקצועית שהם עברו: היכן הם למדו, סוג ההכשרה שעברו, משכה ואת מספר שנות הניסיון שברשותם.

בנוסף, כדאי לברר על גישות הטיפול השונות בהן הפסיכולוג\ית מתמחה והנושאים שבטיפולם התמקצעו במיוחד. דווקא בגלל המגוון הרחב של הבעיות הנפשיות והשיטות שקיימות לטיפול בהן, סעיף זה חשוב במיוחד בעת בחירת פסיכולוג\ית מומלצים.

בשנים האחרונות לא נדיר למצוא מטפלים ומטפלות שמבצעים התמחות מוכרת בתחום מסוים. ההתמחויות המוכרות היום על ידי משרד הבריאות לפסיכולוגים הן פסיכולוגיה התפתחותית, פסיכולוגיה חברתית תעסוקתית, פסיכולוגיה חינוכית, פסיכולוגיה קלינית (באבחון ובטיפול), פסיכולוגיה רפואית ופסיכולוגיה שיקומית. גם את ההכרה בהתמחויות אלה ניתן למצוא באתר משרד הבריאות.

ממי אפשר לקבל המלצה?

ניתן למצוא המלצות למטפלים במקומות רבים: החל מהמלצות מחברים ובני משפחה שהתנסו בטיפול פסיכולוגי, דרך רופא המשפחה או פסיכיאטרים ואנשי צוות רפואי אחרים, ועד לחיפוש באתרי האינטרנט השונים.

אפשרות טובה, היא לפנות למרכזים גדולים לבריאות הנפש. בדרך כלל, מרכזים כאלו, כמו מכונים פסיכולוגים פרטיים, מעסיקים אנשי מקצוע רבים שלהם מיומנות ונסיון בתחומים מגוונים. כך, לאחר שיחה קצרה עם נציגי המכון, יוכלו להפנותך לאיש המקצוע המתאים לך ביותר, בהתאם למצב איתו את\ה מתמודד\ת והגישה הטיפולית המועדפת עלייך.[3]

במסגרת מכונים אלה מתבצעות לעיתים גם ישיבות בין-מקצועיות ובהן מטפלים ממקצועות שונים יכולים להפרות אחת את השני ולסייע למטופל לקבל מענה מקיף יותר.

איך אפשר לדעת שהטיפול עובד?

במרבית הטיפולים הפסיכולוגים המטרות העיקריות הן השגת הקלה נפשית מהירה ומתן כלים להתמודדות עם מצבים עתידיים דומים. כך, תוכל להתמודד עם המצב בכוחות עצמך ולחזק את הנקודות שדורשות חיזוק.

כשמדובר בבעיות קצרות טווח, הטיפול יכול להימשך מספר שבועות בודדים. אבל, כאשר מדובר בטיפול במצב ממושך או במצבים מורכבים אחרים, התהליך יכול להימשך גם מעל לשנה.

כדי לנצל את המרב מהפגישות הטיפוליות, חשוב שתהיו פתוחים וכנים עם עצמכם ועם המטפל\ת, ותתמידו בביצוע הפגישות והתרגילים. אם אתם עדיין לא מרגישים שאתם מרוויחים מהטיפולים, חשוב לשתף בכך את הפסיכולוג\ית. ניתן לקרוא עוד על טיפול פסיכולוגי באתרנו.

מאפיינים של פסיכולוג טוב ומומלץ

קשה לשים את האצבע על ההגדרה של “פסיכולוג טוב”. זאת, למעשה, מפני שמה שקובע באמת היא מערכת היחסים הנרקמת בין הפסיכולוג למטופל או המטופלת. מחקרים רבים שנעשו בתחום, הוכיחו, כי כאשר ישנו כבוד ואמון בין המטפל והמטפל, הטיפול הפסיכולוגי יביא לתוצאות טובות יותר ולשיפור משמעותי יותר בחיי המטופל.[4]

ההבדל בין פסיכולוגים פרטיים לציבוריים

יש מספר הבדלים בין פסיכולוגים פרטיים לציבוריים. באופן מתבקש, אחד ההבדלים המשמעותיים הוא הנושא הכספי – במגזר הפרטי העלויות כמובן גבוהות יותר. עם זאת, נשים לב שהמגזר הציבורי לרוב מתאפיין בזמני המתנה ארוכים יותר, טיפולים המוגבלים בזמן מראש ואפשרויות בחירה מצומצמות יותר של מטפלים פוטנציאלים. זאת בניגוד למגזר הפרטי, בו ניתן לעקוף מכשולים אלה. 

חשוב לדעת שכל המידע במסגרת הטיפול נשמר כחומר סודי-רפואי, הן במערכת הפרטית והן במערכת הציבורית. עם זאת, בטיפולים הציבוריים עשויים להיעשות רישומים במערכת שילוו את המטופל (לא מדובר בהכרח ברישומים של תכני המפגשים, אלא בעצם קיומם). לעומת זאת, טיפולים פרטיים לא מחייבים דיווח של הפגישות, וכך המטופל יכול להימנע מכך (אלא במקרים חריגים מחויבים בחוק). ניתן לקרוא עוד על העלות של טיפול פסיכולוגי באתרנו.

לסיכום: אל תתביישו, תבררו – לבחירת פסיכולוג מומלץ

יש חשיבות רבה לבחירה מיטבית של הפסיכולוג\ית לפני תחילת קבלת הטיפול הנפשי. אל תהססו לברר לעומק ולשאול שאלות! דעו, כי על מנת להגיע לתוצאות טיפוליות טובות ככל האפשר, חשוב לבסס מערכת יחסים טובה ולסמוך על הפסיכולוג\ית שמטפלים בך. אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו דרך האתר או הטלפון ונשמח ליעץ ולסייע לכם בבחירת פסיכולוגים מקצועיים ומיומנים.

מקורות: (1),(2),(3),(4)

שאלות ותשובות

גבר בטיפול פסיכולוגי אצל מטפלת
שתפו

אנחנו כאן בשבילך

פורטל מבית מכון חיבורים