CBT לטיפול בחרדה

שתפו
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email

מהו טיפול בחרדות בשיטת CBT?

שיטת ה-CBT, או טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, היא שיטת טיפול פסיכולוגית קצרה, ממוקדת ונחקרת ביותר בספרות המקצועית מזה עשרות שנים. מטרת הטיפול היא להשפיע על הרגשות שלנו באמצעות אימוץ דפוסי חשיבה חיוביים וביצוע שינויים התנהגותיים, זאת כבר תוך מספר שבועות. ניתן לקרוא עוד על שיטת ה-CBT באתרנו.

חשוב לזכור, שכמו שיש סוגים שונים ורבים של מצבי חרדה, פרוטוקול הטיפול המדויק של טיפול ה-CBT משתנה ומותאם לכל מצב. טיפולי ה-CBT השונים נחקרו רבות והוכחו כיעילים במיוחד בטיפול בחרדות, כטיפול יחיד או בשילוב עם טיפולים אחרים, לרבות תרופות. עם זאת, בהתאם למצב, בהחלט ניתן לבצע את הטיפול ולהשיג בו תוצאות טובות גם בלי טיפולים תרופתיים.(1)

כיצד מתבצע טיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדה? 

טיפולי ה-CBT מתבצעים על ידי מטפלים מקצועיים ומוסמכים מתחום הנפש ועם רישיון משרד הבריאות. מיסודם, טיפולים אלו קצרים מטיפולים אחרים: בדרך כלל מדובר על פגישה של שעה שבועית למשך מספר שבועות עד חודשים בודדים, כך שהשיפור מהיר. חשוב לזכור, כי כל מקרה שונה ותכנית הטיפול עבור כל מטופל או מטופלת נבנים באופן אישי. כך, עלול להשתנות גם משך הטיפול האופטימלי. למרות שהטיפולים נחקרו ונמצאו יעילים עבור חרדה, כמו כל טיפול רפואי או נפשי, לא ניתן להבטיח הצלחה.(2)

המטפלים בשיטת ה-CBT יודעים שגם לכם, המטופלים, יש  אחריות על תוצאות הטיפול. לכן, הטיפולים כוללים משימות ו”שעורי בית”, שעוזרים בתרגול שיטות החשיבה החדשות. 

ככל שתשקיעו ותתרגלו את הנעשה בפגישות הטיפוליות, כך סביר שהשיפור בחרדות יהיה גדול יותר. התרגילים מורכבים או קשים מדי? המטפל/ת המלווה יתאים אותם עבורך.(3)

מהלך הטיפול בחרדה באמצעות CBT 

המטרה העיקרית של טיפול CBT בחרדה היא רכישה של הרגלים חיוביים שיעזרו לכם להתמודד עם חרדה ׳בעולם האמיתי׳. ככה תוכלו לנהל ביעילות את החרדה גם הרבה אחרי סיום הטיפול הקצר. 

שיטת ה-CBT בטיפול בחרדות משלבת “טיפולי חשיפה”. בטיפולים אלו מתבצעת ׳התעמתות׳ מבוקרת עם החרדה בסביבה בטוחה ומוגנת, ובליווי המטפל או המטפלת. החשיפות מתבצעות באופן הדרגתי, מתרגילים קלים ביותר ועד לתרגילים שמדמים את העולם האמיתי לקראת סיום תהליך הטיפול. 

מחקרים הראו שעל ידי החשיפות ניתן לעצב את המנגנון שמפעיל את תגובת הפחד והחרדה במוח, וכך להתמודד בהצלחה עם החרדות בטווח הרחוק.ֿ(4)

ייחודו של טיפול CBT בחרדה משאר הטיפולים

שיטת ה-CBT, הוכחה כשיטה יעילה ביותר לטיפול בחרדות. במחקרים שנערכו התגלה כי השפעותיה החיוביות של השיטה יכולות להימשך זמן רב אף יותר מאשר אלו של התרופות הניתנות במצבי חרדה.(5)

כמו כן, נזכור שטיפולי ה-CBT אינם אורכים זמן רב: למעשה, התגלה שעבור חרדות מסוימות, מספיקות אפילו בין פגישה ל-5 פגישות בשביל להגיע לשיפור המיוחל, אם כי רוב המטופלים והמטופלות יצטרכו זמן ארוך יותר. ניתן לקרוא עוד על החרדות באתרנו.(6) 

אפשר לחזור לנשום

רבים מאיתנו מתמודדים עם חרדות מפעם לפעם. כאשר החרדות קשות ורבות, הן עלולות להפריע לנו לנהל את שגרת חיינו, להזיק למערכות יחסים ולעכב התפתחות אישית ומקצועית.

זכרו, אתם לא לבד! באמצעות שיטת ה-CBT, ניתן ללמוד איך להתמודד ולהתגבר על החרדה ממנה אתם סובלים. אנו מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר ולקבל הצעה לטיפול CBT על ידי מטפל או מטפלת מוסמכים ובעלי רישיון.

לשאלון “אבחון עצמי” לחרדה חברתית  

מקורות:(1),(2),(3),(4),(5),(6)

מטופל בזמן טיפול CBT אצל מטפלת
שתפו
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email

אנחנו כאן בשבילך

פורטל מבית מכון חיבורים