דיכאון אחרי לידה

שתפו

דיכאון אחרי לידה 

הגיע היום לו חיכית, הלידה נגמרה ואתם בבית עם התינוק המתוק שלך. אז למה את לא מאושרת?

יכול להיות שגם את, נמצאת בתוך קבוצה גדולה של נשים שחוות דיכאון שלאחר לידה. למעשה, עד 15% מהנשים יסבלו מדיכאון כזה, שיתפתח בימים ובחודשים הראשונים לאחר הלידה. חלק מהנשים שסובלות ממנו לא מצליחות אפילו לתפקד כלל – בטח שלא לעמוד בלחצים המוטלים על אמא טריה.

חשוב לדעת, שבעזרת הקשבה, תמיכה וטיפול נכון, ניתן ללמוד כיצד להתמודד עם הדיכאון שלאחר הלידה ולשפר את מצב הרוח.

דכדוך או דיכאון? 

דכדוך שמופיע לאחר לידה, נקרא גם baby blues, הוא מאוד נפוץ. הוא עד כדי כך נפוץ שמעל מחצית מהנשים תחווה אותו – 1 מתוך 2! בדרך כלל הוא יופיע ב-10 הימים שלאחר הלידה ויגרום למצב רוח רע, חוסר מנוחה, בלבול, דאגה או כעס, ירידה בתיאבון וקשיי שינה. בדרך כלל הסימפטומים הללו חולפים לחלוטין לאחר ימים ספורים.

כאשר העצבות מלווה אותך מעבר לשבועיים, כבר לא מדובר בדכדוך, וייתכן ואת סובלת מדיכאון אחרי לידה. ניתן לקרוא עוד על דיכאון באתרנו.

תסמינים לדיכאון אחרי לידה 

דיכאון שלאחר לידה יכול להתבטא בדרכים מגוונות. החל ממצב רוח רע, או שינויים חדשים במצב הרוח, בכי ללא הפסקה, הרגשת ריחוק מבני משפחה וחברים, חוסר תיאבון, קשיי שינה ועייפות קיצונית. כל אלו יכולים לגרום לעיכוב ביצירת הקשר הרגשי עם התינוק או התינוקת שילדת, ולכן לתחושות תסכול, ייאוש ופחד מלהיות אמא לא טובה.

במקרים נדירים וקשים, דיכאון כזה עלול, עם כל הקושי שבדבר,  להוביל למחשבות על פגיעה עצמית או בתינוק.(1)

שכיחות של דיכאון לאחר לידה

למרות שאנחנו לא כל כך אוהבים לדבר על זה, דכאון אחרי לידה הוא מצב שכיח ביותר – אפילו יותר מדיכאון “רגיל”. כך, שלמעשה 1 מתוך כל 7 נשים עלולה לסבול מדיכאון לאחר לידתה. חשוב לדעת, השכיחות אף עולה ככל שהיולדת צעירה יותר, כאשר ביולדות הצעירות מגיל 20, השכיחות מגיעה ל-30% מהנשים.(2)

גורמים לדיכאון אחרי לידה 

חשוב לדעת, שאין גורם אחד ויחיד לדיכאון אחר הלידה, אלא הוא מושפע מאוד מהשינויים הגופניים והרגשיים שהאשה עוברת בעקבותיה. 

השינויים הגופניים – הנגרמים מצניחה מהירה ברמות ההורמונים הנשיים בגוף האישה, יכולים לתרום לדכאון כזה. גם הורמונים אחרים, כמו אלו שמייצרת בלוטת התריס, עלולים לרדת ברמתם לאחר הלידה וכך לגרום לתחושת עייפות ודיכאון.

גם החסך הפתאומי והמשמעותי בשעות שינה, גורם לקושי להתמודד עם ה”מלחמות” הקטנות ביותר, מה שעלול לגרום לחרדות, עייפות ולתחושת חוסר שליטה על חייך.

מי נמצאת בסיכון? 

למעשה, כל אישה יכולה לסבול מדיכאון לאחר לידה, אך יש נשים שהסיכוי שלהם לכך הוא גבוה יותר. לדוגמה, נשים שחוו דיכאון בעברן, בין אם לאחר לידה קודמת או לא, או שיש להן קרוב\ת משפחה שמתמודדים עם דיכאון נוטות יותר לדכאון לאחר לידה.

חשוב לדעת, שגם כאשר ההריון לא היה מתוכנן, כשיש קשיים בזוגיות או בעת צרה כלכלית- הסיכוי לדיכאון לאחר לידה גובר. ניתן לקרוא עוד על דכאון באתרנו.(3)

ההשפעות של הדיכאון על התינוק

לצד ההשפעות המשמעותיות על האשה, והקושי איתו היא מתמודדת, לדיכאון לאחר הלידה עלולה להיות השפעה לא מועטה על עתיד התינוק. מחקרים הציעו שילדים לאם דכאונית יכולים להיות רגשניים יותר ולהציג בעיות התנהגותיות כמו בשינה, אכילה, בכי מוגזם ועיכוב בהתפתחות השפתית.(4)

דיכאון אחרי לידה אצל גברים

גם אבות חדשים, בדיוק כמו אמהות, יכולים לחוות דיכאון שלאחר לידת בנם או בתם. תסמינים כמו עייפות, חרדה, שינויים באכילה ובשינה – אינם נדירים במקרים כאלה.(5)

טיפול בדיכאון אחרי לידה 

הטיפול, וזמן ההתאושושת מהדיכאון שלאחר הלידה, תלויים כמובן בחומרתו ובצרכים האישיים של אחד ואחת מאיתנו. בדרך כלל, הטיפול בדיכאון שלאחר לידה כולל טיפולים פסיכולוגים ולפעמים גם תרופתיים.

אחת מהשיטות הפסיכולוגיות היעילות בטיפול בדיכאון לאחר לידה, היא דרך הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי (CBT). שיטה מוכחת מחקרית זו, מאפשרת לאישה ללמוד ולשנות את דרכי החשיבה שלה שהובילו לתחושת הדיכאון, ולהתמודד בהצלחה עם השינויים המפחידים שמלווים את הלידה.(6)

גם תרופות נוגדות דיכאון יכולות לסייע לנשים המתמודדות עם דיכאון אחרי לידה. חשוב להתייעץ עם הרופא המטפל לפני נטילת תרופות כאלה – ולוודא שהתרופה אותה את לוקחת אינה מסוכנת עבורך ועבור ילדך, אם את מניקה, למשל.(7)

שיחה עם איש או אשת מקצועי מתחומי הרפואה ובריאות הנפש תוכל לסייע לך לבחור את הטיפול, או את שילוב הטיפולים, המתאימים ביותר עבורך. 

 

טיפים להתמודדות עבור הקרובים

אם בן או בת זוגתכם סובלים מדיכאון לאחר לידה, יש כמה דברים שתוכלו לעשות כדי לעזור. נסו לעודד אותם לחפש עזרה – זה ככל הנראה הפתרון המהיר והיעיל ביותר לקראת התאוששות מלאה. פרט לכך, חשוב שתהיו שם, הקשיבו לצרכים הייחודיים שלהם ואפשרו להם זמן לעסוק בתחביבים, ספורט ופעילות חברתית.(8)

את לא לבד

דכאון שלאחר לידה הוא מצב נפוץ ביותר. לכן, את בוודאי לא לבד. חשוב לזכור, שבזכות טיפול יעיל, בדרך כלל יש שיפור משמעותי בתסמיני הדיכאון. 

אנחנו נשמח לעזור לך להתמודד. את מוזמנת לפנות אלינו דרך האתר או הטלפון, ולקבל הצעה לטיפול בדיכאון לאחר לידה מאיש או אשת מקצוע מוסמכים ובעלי רישיון משרד הבריאות לטיפול.

מקורות:(1),(2),(3),(4),(5),(6),(7),(8),(9)

שאלות ותשובות

אישה בדיכאון אחרי לידה
שתפו

אנחנו כאן בשבילך

פורטל מבית מכון חיבורים