ציפרלקס: תופעות לוואי ואזהרות

שתפו

תופעות הלוואי של הציפרלקס (התרופה לדיכאון שמכונה “סם האושר” והפכה לפופולרית) משתנות מאדם לאדם. כדאי להכיר אותן לפני שמשתמשים בהן כפתרון לדיכאון ולהכיר את האלטרנטיבות.

מספר גבוה מאוד של ישראלים, כמעט כחצי מיליון, נוטלים תרופות לטיפול בתסמיני דיכאון וחרדה (1), לפי מחקר שנערך בקרב מדינות ה- OECD. אחת התרופות הפופולריות ביותר לטיפול בדיכאון היא ‘ציפרלקס’, שמשתייכת לאותה משפחת תרופות כמו ה’פרוזק’ המפורסמת. 

מהו ציפרלקס?

ציפרלקס היא תרופה שעוזרת במקרים של דיכאון וחרדה. התרופה משתייכת לקבוצת נוגדי הדיכאון מסוג SSRI – Selective Serotonin Reuptake Inhibitors. ישנן עוד תרופות המשתייכות למשפחה זו, וישנן עוד משפחות תרופות נוספות, עליהן אפשר לקרוא כאן.

אופן הפעולה של הכדור:

ציפרלקס עוזרת בטיפול בדיכאון בכך שהיא מעלה את כמות החומר המכונה ‘סרוטונין’ במוח. הסרוטונין הוא מה שמכונה ‘מוליך עצבי’, כלומר עוזר בתפקוד של הרבה תאים במוח. הסרוטונין אחראי על הרבה דברים, ביניהם על מצב הרוח שלנו. כך הוא משחק תפקיד,  בין השאר, במצבי דיכאון ומצבי חרדה. בגלל זה הוא לפעמים מכונה ‘הורמון השמחה’.

התרופות מסוג SSRI (כמו ציפרלקס) עוזרות בלהעלות את הרמה של הסרוטונין. זה עוזר בטיפול בדיכאון מכיוון שנמצא שרמות נמוכות של סרוטונין במוח מתקשרות לדיכאון. 

האפקטיביות של הציפרלקס:

אם אתם כמונו, בטח יצא לכם לשמוע הרבה דעות לכאן ולכאן לגבי השימוש בציפרלקס ועל האם היא תרופה טובה ואפקטיבית.

האמת היא, שמחקרים מצאו שהיעילות של ציפרלקס תלויה בחומרת הדיכאון. חוקרים טוענים שככל שהדיכאון יותר חמור, ככה האפקטיביות של הציפרלקס טובה יותר. כלומר: במצבים של דיכאון שמוגדר ‘קל’, הציפרלקס כנראה פחות עוזרת. (2)

חשוב לזכור שלציפלרקס, ולתרופות אחרות, יכול לקחת זמן לעבוד. בזמן שהטיפולים מתחילים להיות יעילים כבר אחרי שבוע או שניים, יכול לקחת להם עד בין 6 ל-8 שבועות להביא להקלה משמעותית בתסמינים.

אילו תופעות לוואי קיימות?

כשמדברים על תרופות ממשפחת ה – SSRI צריך לדעת שיש יותר מתרופה אחת, ויכול להיות שתרופה מסוימת תגרום לתופעות לוואי, כשתרופה אחרת מאותה משפחה תגרום לפחות תופעות לוואי. 

לעיתים תופעות הלוואי מופיעות בשבועות הראשונים לשימוש בתרופה ועוברות אחרי שהגוף מתרגל

תופעות אפשריות בזמן נטילת נוגדי דיכאון מסוג SSRI הן: (3)

כמה מתופעות הלוואי הנפוצות ביותר שדווחו בקרב משתמשי ומשתמשות תרופות אלה כוללות:

  • בחילות, הקאות, שלשולים
  • עצבנות
  • יובש בפה
  • הפרעות בחיי המין, כמו ירידה בחשק המיני
  • השפעות על התיאבון: ירידה או עלייה במשקל
  • נדודי שינה או ההפך: ישנוניות 

תופעת לוואי של ציפרלקס - ירידה או עליה במשקל

האם זה מסוכן? (3)

בדרך כלל התרופות מסוג SSRI נחשבות לתרופות בטוחות, מה שעזר להן להיות פופולריות.

חשוב לדעת שעשויות להיות תופעות לוואי משמעותיות יותר, לדוגמה:

תסמונת סרוטונין

השימוש בנוגדי דיכאון יכול להוביל למה שמכונה ‘תסמונת סרוטונין’.

תסמונת סרוטונין היא מצב יחסית נדיר, שבה יש כמויות גדולות מאוד של החומר סרוטונין (המוליך העצבי) בגוף. התסמונת יכולה לקרות כשמשלבים סוגים שונים של נוגדי דיכאון.

הסימנים לכך הם: חרדה, חום גבוה, הזעה, בלבול ועוד. 

סיכון לאובדנות

אנחנו יודעים שזה נשמע טיפה מוזר, ואפילו פרדוקסלי, אבל נמצא שבשבועות הראשונים לטיפול בתרופות מסוג SSRI לפעמים הסיכון לאובדנות עולה. זה נפוץ יותר במקרים של טיפול בבני נוער, אבל בכל מקרה זו תופעה שחשוב לדעת שיכולה לקרות, ושחשוב לטפל בה באופן מיידי. אם את או אתה חושבים לפגוע בעצמכם פנו מיד לאיש או אשת מקצוע מוסמכים בתחום בריאות הנפש. 

שילוב עם תרופות נוספות

ישנן תרופות שהשילוב שלהן עם תרופה כמו ציפרלקס עשוי לגרום לתופעות לוואי.

בגלל זה חשוב תמיד שהרופא/ה שנותנים את המרשם לנוגדי הדיכאון ידעו אם אתם לוקחים תרופות נוספות.

אלטרנטיבות אחרות (4)

יש תרופות נוספות מלבד ה- SSRI לטיפול בדיכאון ובחרדה. לדוגמה:

:SNRI (Serotonin and Norepinephrine Reuptake Inhibitors)

זו משפחה נוספת של תרופות נוגדות דיכאון, שבנוסף להעלאה של המוליך העצבי סרוטונין, הן פועלות גם להעלאה של החומר נוראפינפרין (מכונה גם נוראדרנלין).

תרופה מוכרת יחסית ממשפחה זו מכונה ‘סימבלטה’.

:TCA (Tricyclics)

תרופות פחות נפוצות מאשר שתי המשפחות הקודמות, אבל עדיין ניתן למצוא אותן בשימוש היום.  התרופות פועלות גם הן כדי להעלות את כמות הסרוטונין והנוראפינפרין, פשוט במנגנון קצת שונה.

:MAOI (Monoamine oxidase inhibitors)

תרופות אלו פחות נפוצות לטיפול בדיכאון, משום שיש להן תופעות לוואי רבות, שיכולות להגרם גם משילוב של התרופה עם תרופות אחרות, ואפילו כשאוכלים מאכלים מסוימים. לדוגמה, כשנוטלים תרופות מסוג זה אי אפשר לאכול גבינות צהובות, סוגי בשר מסוימים ודגים כבושים.

לכן משתמשים בתרופות אלו בעיקר כאשר שאר הטיפולים האחרים הם לא רלוונטיים.

 

קראו עוד על תרופות לטיפול בדיכאון

 

טיפולים נוספים למעט טיפול תרופתי:

חוץ מתרופות, יש עוד טיפולים חשובים ואפקטיביים לטיפול בדכאון ובחרדה. 

טיפולים פסיכולוגיים בשיטות שונות מומלצים מאוד לטיפול בדיכאון ובחרדה. 

שיטה משמעותית לטיפול בדיכאון היא טיפול באמצעות שיחות, כלומר פסיכותרפיה. ישנן גישות שונות לטיפולים פסיכותרפיים, אך הטיפול הפסיכולוגי שנמצא כיעיל ביותר בכל הנוגע לטיפול בדיכאון ובחרדה הוא טיפול מסוג CBT. 

טיפול פסיכולוגי

במקרים רבים, נמצא שטיפול CBT (טיפול קוגנטיבי התנהגותי) נמצא כטיפול בעל שיעור הצלחה דומה לתרופות נוגדות דיכאון (5). טיפול בגישת CBT מתמקד בשינוי דפוסי החשיבה, באופן שיעזור להתמודד עם התחושות והקשיים היומיומיים. הטיפולים קצרים יחסים ויכולים להביא להקלה תוך זמן קצר. 

את ההחלטה על הטיפול המתאים ביותר עבורכם יש לבצע ביחד עם מטפל או מטפלת מוסמכים מתחום הבריאות, עם רישיו משרד הבריאות ולאחר היכרות ראשונית. אנחנו מעודדים אתכם לפנות למטפל או מטפלת מוסמכים ולהתחיל את הדרך להקלה ולהתחזקות. 

קראו עוד על טיפולים בגישת CBT

מקורות:

(1) (2) (3) (4) (5)

ציפרלקס
שתפו

אנחנו כאן בשבילך

פורטל מבית מכון חיבורים