חרדת נטישה אצל מבוגרים

שתפו

מהי חרדת נטישה אצל מבוגרים?

חרדת נטישה, או פרידה, היא מצב בו אדם חווה פחד עצום, חרדה או מבצע מאמץ גדול להימנע ממצבי פרידה מהקרובים אליו. למעשה, מדובר לרוב במצב המאפיין ילדים וילדות, אך הוא בהחלט מתרחש גם במבוגרים. לעיתים, חרדות פרידה מתקופת הילדות יכולות להימשך ולהימתח אל תוך תקופת הבגרות, אך במצבים אחרים, בלתי נדירים כלל, הן יופיעו לראשונה רק בחיים הבוגרים.

איך תזהו חרדת נטישה בקרב מבוגרים?

חרדות נטישה מתייצגות לרוב על ידי תחושת מצוקה בעת ציפיה או חוויה של פרידה, לצד דאגה בלתי נגמרת וחשש מאבדן של אדם קרוב. לפעמים, ניתן לשים לב למקרים בהם מבוגר מסרב בתוקף לצאת מביתו, גם אם לעבודה, בגלל אותו הפחד. החרדות הללו, עלולות לגרום גם לקשיי שינה ולסיוטי-לילה חוזרים העוסקים בחרדת הנטישה.

אישה עם חרדת נטישה

חשוב לדעת שיכול להיות קשה להבחין בין חרדת נטישה במבוגרים לבין סוגים אחרים של חרדות. לכן, לפני ביצוע אבחנה של חרדת נטישה במבוגרים, אנו ממליצים לפנות לאיש מקצוע מתאים ומוסמך מתחום הנפש. ניתן לקרוא עוד על חרדות באתרנו.

חרדה נטישה אצל מבוגרים לעומת ילדים

בילדים, לרוב ההורים הינם המוקד של חרדת הפרידה, וההתנהגויות המאפיינות אותה הם בכי, התפרצויות זעם או סירוב להגיע לבית הספר. בניגוד אליהם, אצל מבוגרים החרדה לרוב מתייצגת על ידי פחדים חזקים המלווים אותם, שמא יקרה לבני הזוג או לילדיהם נזק. לכן, נוכל לדוגמה לראות מבוגרים הנצמדים למשפחתם או משאירים אותה קרובה אליהם במידה שמגבילה אותם.

הבדל נוסף, שחשוב להכירו, הוא הידע הרפואי בנושא. בגלל שחרדת הנטישה אצל ילדים היא נושא הנפוץ יותר בשיח הציבורי, היא מאובחנת בשכיחות גבוהה, וטיפוליה נחקרים ומפותחים, יותר מאשר זו ההפרעה המקבילה במבוגרים. ניתן לקרוא עוד על חרדת נטישה אצל ילדים באתרנו.

מה גורם לחרדת נטישה בקרב מבוגרים? 

לעיתים, חרדות נטישה במבוגרים יכולות להופיע לאחר אירוע טראומתי או אסון שגרם לאבדן או פרידה מאדם קרוב. כמו כן, התגלה במחקרים שקיים קשר להורים המגוננים יתר על המידה והמתערבים יותר מהרגיל בחייהם של ילדיהם.

גורם סיכון נוסף לחרדות נטישה הוא אנשים אחרים הסובלים מחרדות דומות במשפחה – מה שמסביר את הייתכנות של קשר תורשתי במצב זה.

טיפול בחרדת נטישה במבוגרים

לחרדת נטישה אצל מבוגרים השלכות רבות על התפקודים המקצועיים, האישיים והחברתיים של הסובלים ממנה. לכן, קל להבין  מדוע רבים מהמאובחנים בחרדת נטישה בבגרותם פונים לשם קבלת טיפול רפואי.

על פי מחקרים, דרך הטיפול המקובלת והיעילה עבור חרדות נטישה במבוגרים היא על ידי הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי:  CBT. טיפולים אלה, הינם טיפולים ממוקדים וקצרי טווח המתמקדים בהבנת ושינוי דרכי החשיבה השליליות, לשם בניה ותחזוק דפוסי התנהגות בריאים יותר. בטיפול הCBT, ניתן ללמוד כיצד להתמודד עם הפחד מפרידה וחוסר ודאות. ניתן לקרוא עוד על CBT באתרנו.

לצד טיפולים אלו, במקרים קשים יחסית, המתמודדים עם חרדת נטישה יכולים להרוויח מטיפול תרופתי. עבור מבוגרים, הטיפולים התרופתיים הנפוצים הן התרופות נוגדות הדיכאון ממשפחת ה-SSRIs.

התקשרו לקבלת טיפול

חרדת נטישה הינה מצב הפוגע בחייהם של גברים ונשים רבים, ומשפיע על היבטים רבים בחייהם המקצועיים, האישיים והחברתיים. אל תתמודדו עם זה לבד! אנו מזמינים אותכם ליצור עמנו קשר ולקבל הצעה לטיפול בחרדת נטישה אצל מבוגרים על ידי מטפלים מוסמכים, עם רישיון משרד הבריאות והשכלה גבוהה בתחום בריאות הנפש.

(1)(2)(3)(4)

חרדת נטישה
שתפו

אנחנו כאן בשבילך

פורטל מבית מכון חיבורים