קלפטומניה – הפרעת גניבה

שתפו

בתחילת המאה ה-19 תואר מצב חדש-ישן בעולם הרפואה: קלפטומניה. למעשה, מדובר בהפרעה הגורמת לאנשים לגנוב, שוב ושוב, ללא יכולת לשלוט בעצמם או להתנגד לדבר העבירה. בזמנו, ההפרעה יוחסה לשכבת האצולה, לה כמובן לא היה צורך אמיתי בחפצים הגנובים(1).

כיום, עדיין מדובר בבעיה שביכולתה לגרום סבל רב למי שמתמודד איתה ולסובבים אותם. רבים מהמתמודדים עם קלפטומניה חשים בושה גדולה שגורמת להם פעמים רבות לא לחפש עזרה– למרות שהם לא שולטים בדחף שלהם לגנוב.(2)

הפרעות נלוות

ניסיון רב של עולם בריאות הנפש עם הקלפטומניה מצא שהסובלים מקלפטומניה מתמודדים לעיתים קרובות עם בעיה נוספת הקשורה לנפשם.

בין המצבים שנמצאים בשכיחות גבוהה יותר לצד קלפטומניה ניתן למצוא דיכאון, הפרעת אישיות גבולית, הפרעה בי-פולארית (הפרעה דו-קוטבית) והפרעת אישיות פרנואידית. בעיות נוספות שיכולות להתלוות ואף להקדים את הופעת הקלפטומניה כוללות הפרעות חרדה, אכילה, התמכרויות (כגון התמכרות לאלכוהול) והפרעות אישיות.(3)(4)

שכיחות- לפחות אחד מכל מאתיים, יותר בנשים

שכיחותה המוערכת של קלפטומניה באוכלוסיה היא כ-0.6%. כלומר, אחד או אחת מכל 200 מאיתנו מתמודד איתה.

עם זאת, בגלל הבושה הגדולה הנלווית להפרעה, לצד האופי הפלילי שלה, רבים מהמקרים נשארים לא מדווחים וייתכן שהיא נפוצה אפילו יותר.

על אף שקלפטומניה יכולה לפגוע בכל אחד או אחת נמצא שהיא נוטה להתחיל בשנות הנעורים או בבגרות המוקדמת, ונפוצה יותר בנשים מאשר בגברים.  

תסמינים ואבחון של קלפטומניה

כמו הפרעות אחרות מתחום הנפש, קלפטומניה מאובחנת באמצעות קווים מנחים מקובלים שמסייעים באבחנה של האנשים המתאימים, וסיוע להם בהתאם.

הסימנים המאפיינים קלפטומניה כוללים חוסר יכולת להתנגד לדחף לגנוב חפצים שאין בהם צורך.

המשמעות של קלפטומניה היא לא ‘חוסר מצפון’- לפני מעשה הגניבה האדם עשוי לחוש לחץ, חרדה או עוררות משמעותיים- שכן הם יודעים שהם עומדים לבצע דבר שנחשב אסור. אחרי הגניבה, תחושת העוררות יכולה להתחלף בהקלה ובעונג.

 מאפיין חשוב נוסף, הוא רגשות הבושה, החרטה, השנאה העצמית והאשמה שהסובלים מקלפטומניה עלולים לחוש באופן תמידי.

בעבר, קלפטומניה נכללה בקבוצת מחלות הנקראת “הפרעות כפייתיות-טורדניות”, או OCD. הפרעות אלו, בדומה למה שמתרחש בקלפטומניה, מאופיינות בחוסר יכולת להתנגד לביצוע פעולות חסרות הגיון או מטרה. ניתן ללמוד עוד על OCD באתרנו.

בשביל לאבחן קלפטומניה, יש לפנות לפגישת הערכה וייעוץ פסיכיאטרית. בה, ניתן יהיה לאבחן בהתאם לסימפטומים, לרוב ללא צורך בבדיקות נוספות.(5)

ההבדלים בין קלפטומן לגנב אחר

בניגוד לגנבים אחרים שאנו יכולים לחשוב עליהם, קלפטומנים לא גונבים עבור רווח חומרי אישי.

 למעשה, רוב החפצים הנגנבים הם חסרי שימוש או ערך לחלוטין עבור הקלפטומן או הקלפטומנית. בנוסף, לרוב פעולת הגניבה ספונטנית לגמרי, ללא עזרה של אדם אחר בעת המעשה או תכנון מורכב מאחורי מעשה הגנבה.

מאפיין נוסף שמיוחס להפרעה הוא נתינת החפצים הגנובים כמתנה או כתרומה ואף החזרתם למקומם המקורי לאחר הגניבה.(6)

גורמים לקלפטומניה

הגורמים לקלפטומניה אינם ידועים. עם זאת, מספר תיאוריות טוענות שיש קשר לרמת סרוטונין נמוכה במוח. ייתכן שרמות נמוכות של חומר חשוב זה יכולות לגרום להתנהגות האימפולסיבית. הסבר נוסף הוא שמדובר למעשה בהפרעה שעיקרה התמכרות לפעולת הגניבה העצמה.

טיפול בקלפטומניה

למרבה הצער, ללא טיפול, קלפטומניה עלולה להיות מצב מתמשך. על כן, חשוב לפנות לקבל טיפול על ידי מומחים מתחום הנפש שיוכלו לסייע לכם להתנגד לדחף לגנוב.(7) טיפולים אלו כוללים:

טיפולי פסיכותרפיהבעבר טיפולים פסיכותרפיים תאמו את התפיסה שהבנת המקור לבעיה היא גם המפתח לפתרונה. עם זאת, כיום, מחקרים שונים תומכים בצורך לשלב גם כלים להתמודדות פרקטית עם הדחף ולהבין את דפוסי החשיבה לפני, בזמן ולאחר הפעולה. גישת הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי – CBT מתמקדת בשיפור המיומנות הקשורה בהכלה של דחף מבלי לפעול על פיו, זיהוי החשיבה ותרגול של חשיפה לדחף. 

טיפול קוגניטיבי-התנהגותיטיפול זה נקרא גם CBT, בזכותו ניתן לנסות ולהתמודד עם קלפטומניה. זאת על ידי זיהוי הדפוסים השליליים המלווים את הקלפטומניה והחלפתם בדפוסי חשיבה חיוביים יותר. טיפולי CBT  לקלפטומניה משלבים תרגול מודרך ברמות מורכבות הולכות ועולות. התרגולים מתבצעים גם בקליניקה, אך גם בבית, ומתבססים על שינוי וחיזוק דפוסי חשיבה כך שניתן יהיה להתנגד ואף לגבור על הדחף לגנוב.

טיפולי CBT הוכחו מחקרית כיעילים עבור שורה ארוכה של מצבים נפשיים.

טיפולים תרופתייםישנן מספר תרופות שיכולות לסייע להתמודדות עם קלפטומניה ועם בעיות נוספות, כמו דיכאון או התמכרות.

חייגו לקבלת טיפול

קלפטומניה, על אף שנדירה, עלולה לגרום לבעיות משמעותיות בחיים של אדם. לצערנו, בגלל תחושות אשמה וחרטה, רבים לא פונים לטיפול ונותרים להתמודד בעצמם. אל תישארו לבד! אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו לקבלת ייעוץ וטיפול דרך האתר או הטלפון באמצעות מטפלים ומטפלות מוסמכים בעלי השכלה מתקדמת בתחום בריאות הנפש. 

 

מקורות:(1),(2),(3),(4),(5),(6),(7)

שאלות ותשובות

אישה עם תיק
שתפו

אנחנו כאן בשבילך

פורטל מבית מכון חיבורים