שתפו

חשיבות הטיפול ב OCD

הפרעה טורדנית-כפייתית, OCD, היא הפרעה נפשית נפוצה שכרוכה במחשבות טורדניות שמביאות להתנהגות אימפולסיבית שאין לנו עליה שליטה. 

מי שמתמודד או מתמודדת עם OCD יכולים לבזבז זמן וכוחות נפשיים גדולים בעיסוק באותן האובססיות, לפתח בעיות בריאותיות ולפספס הזדמנויות מדהימות בעבודה, בלימודים ובזוגיות. 

העובדה ש-OCD יכולה לפגוע באופן משמעותי באיכות החיים הביאה את עולם הרפואה ובריאות הנפש לגלות טיפולים יעילים ובטוחים למי שסובל או סובלת מהמצב. פנייה לייעוץ מקצועי להתאמת הטיפול תסייע לך למצוא טיפול שמתאים לך, לחומרת הבעיה ולהעדפות האישיות שלך.(1)

מתי מומלץ לפנות לטיפול?

ההתמודדות עם המחשבות הטורדניות והעיסוק בפעולות חוזרות וב׳טקסים׳ שעוזרים לנו להפיג את המתח יכולים להביא איתם תסכול, ייאוש וניתוק מהסביבה. אם אתם מרגישים שהמחשבות וההתנהגויות הטורדניות פוגעות בכם או במערכות היחסים עם הקרובים לכם, יכול להיות שזה הזמן לפנות לייעוץ. זכרו, מי שמתמודד או מתמודדת עם OCD, לא תמיד מודע לעובדה שהוא מתמודד עם בעיה אמיתית שפוגעת בו. אם אתם מבחינים בתסמיני OCD בקרב הקרובים לכם, עודדו אותם לפנות לייעוץ מקצועי.  ניתן לקרוא עוד על OCD  באתרנו.(2)

טיפול ב-OCD

למרות שאין ערובה לכך שטיפול ב-OCD יפתור את המצב לגמרי, הוא בהחלט יכול לעזור לנהל את התסמינים הבעייתיים ולהחזיר לעצמכם שליטה על חייכם.(3)

טיפולים קוגניטיביים-התנהגותיים

מעל 40 שנות מחקר מדעי הביאו את אנשי המקצוע בתחום בריאות הנפש להגיע להסכמה רחבה ש-CBT, טיפול פסיכולוגי שמתבצע באמצעות פגישה שבועית, הוא טיפול יעיל עבור OCD.

הטיפולים מתבצעים לאורך זמן קצר, מספר שבועות או חודשים, על ידי מטפלים מוסמכים ובעלי רישיון משרד הבריאות. בדרך כלל, באמצעות חשיפה מבוקרת והדרגתית לאובססיות ולפחדים איתם אתם מתמודדים, תוכלו ללמוד איך להתנגד לדחפים השליליים ולגבור עליהם, גם מחוץ לקליניקה ובסיום המפגשים. ניתן לקרוא עוד על CBT באתרנו.

תרופות

במקרים מסוימים, אפשר לשלב טיפולים תרופתיים שונים שיעזרו לכם לשלוט על התסמינים. התרופות הנפוצות ביותר בשימוש בטיפול ב-OCD הן נוגדות הדיכאון מסוגים שונים. לפני שימוש בתרופה מסוימת, חשוב להתייעץ עם הרופא\ה המטפל\ת. ניתן לשלב בין טיפול תרופתי לבין טיפול פסיכולוגי. 

התמודדות אישית (4)

ההתמודדות עם OCD עלולה להיות לא פשוטה, אך היא הכרחית על מנת להשיב לכם את מלוא השליטה בחייכם. הנה כמה טיפים בעזרתם תוכלו לעזור לעצמכם.
1. הכירו את התסמינים והכירו בבעיה: אתם מוצאים את עצמכם בודקים דברים שוב ושוב, מהרהרים בהחלטות שקיבלתם או בדברים שאמרתם, מתעכבים זמן רב בהשלמת משימות כי אתם מפקפקים בעצמכם או מוצאים את עצמכם עוסקים זמן רב ב׳טקסי ניקיון׳? ייתכן שאתם סובלים מ-OCD.

  1. תבינו את הקשר בין המחשבות להתנהגות: OCD הוא ׳משחק תופסת׳ בלתי נגמר בין מחשבות שליליות לבין טקסים שעוזרים לנקות אותן לזמן קצר. הבנת הקשר בין המחשבה האובססיבית לבין הפעולה הכפייתית תסייע לכם לשבור את המעגל. 
  2. זהו את האויבים שלכם: ׳טקסים׳ ו׳הימנעות׳. טקסים שעוזרים לכם להפריך את החששות שלכם והימנעות שעוזרת לכם לא להיחשף למצבים מפחידים אמנם מקלות עליכן בטווח הקצר אבל פוגעות בכן בטווח הרחוק. 
  3. הבינו שהקושי שלכן אמיתי: נסו לא לחשוב על דב לבן במשך 30 שניות, החל מעכשיו.
    קשה נכון? זה מה שקורה ב-OCD. ההבנה שמדובר בקושי אמיתי שלא תלוי בכח רצון בלבד תסייע לכם להתמודד עם אשמה מיותרת ולפנות לעזרה. 

ומה עם ילדיכם מתמודד עם OCD? הפרעה כפייתית טורדנית היא בעיה אמיתית גם עבור ילדים. אם אתם חוששים שהילדים שלכם מתמודדים עם OCD, תוכלו להתייעץ עם מומחים ולנסות להבין, אם הילד שלכם אכן מתמודד עם ההפרעה ומה ניתן לעשות? חלק מהטיפול יכול לכלול גם הדרכת הורים, בה איש או אשת מקצוע יסייעו לכם לבנות מסגרת תמיכה מיטבית לילדיכם מסביב לשעון כדי לסייע לו להתגבר על ההפרעה. ניתן לקרוא עוד עוד על הדרכת הורים באתרנו.

אילו מכשולים עלולים לצוץ בטיפול OCD?

למרות שיש לנו טיפולים זמינים, יעילים ובטוחים, אנשים רבים המתמודדים עם הפרעה כפייתית-טורדנית נמנעים מלקבל טיפול מתאים עד שנגרם לחייהם נזק רב. אל תגיעו למצב הזה.

חוץ מהסבל והמחירים האישיים שאתם עלולים לשלם לפני שתפנו לטיפול, המצב עלול להחמיר לאורך זמן. עדיף לתפוס את המצב מוקדם ולהתחיל לטפל בו בהקדם.

מכשולים נוספים עלולים להיות תופעות הלוואי התרופתיות או הקושי האישי להתמיד בטיפול. עם זאת, זכרו שטיפול מרכזי בהפרעה, CBT, אורך זמן קצר ואינו דורש הגעה למפגשים מרובים וארוכים- כך שקל להתמיד בו.(5)

 יש פתרון ל-OCD

הפרעה כפייתית-טורדנית, משפיעה ומפריעה לחייהם של אנשים רבים יום-יום. אל תתמודדו איתה לבד, במיוחד כאשר יש לנו טיפול יעיל שהוכח היטב על ידי המדע. אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו דרך האתר או הטלפון. יחד, נקשיב, ניוועץ ונחליט כיצד אפשר לעזור לכם. נשמח להעניק לכם הצעה לטיפול ב-OCD.

 

מקורות:(1),(2),(3),(4),(5)

מטופל במהלך טיפול בOCD אצל מטפל
שתפו

אנחנו כאן בשבילך

פורטל מבית מכון חיבורים