פוסט טראומה וזוגיות

שתפו

תסמונת פוסט טראומטית היא מצב נפשי שיכול להתעורר לאחר חוויה קשה ומפחידה, חד פעמית או מתמשכת. למעשה, היא די נפוצה בישראל, כך שאחד מתוך עשרה ישראלים וישראליות נאלץ להתמודד איתה.(1)(2)

לפוסט טראומה יכולה להיות השפעה קשה ואפילו הרסנית על הקריירה, המשפחה והזוגיות שלנו. היא עלולה לגרום ל”פלאשבקים”, סיוטי לילה, חרדות ותחושת איום תמידי. אבל זה לא נגמר שם. מחקרים רבים הראו שהתסמונת יכולה למצוקה בזוגיות ולירידה בסיפוק של בני הזוג ממערכת היחסים.(3)

החדשות הטובות הן שהקשר החזק בין פוסט-טראומה ואתגרים בזוגיות הביא את עולם בריאות הנפש להתמקד בדרכים להקל על התסמינים ולהנות ממערכות יחסים חזקות ויציבות, כמו שמגיע לכם ולכן. 

כיצד הפוסט טראומה משפיעה על הזוגיות?

כמו מצבים רבים שקשורים לנפש שלנו, פוסט-טראומה משפיעה בצורה שונה על כל אדם. 

מבין תסמיניה הרבים של הפוסט טראומה, נוכל למצוא גם נטיה לדפוסי חשיבה שליליים, ייאוש וחוסר תקווה לגבי העתיד, הרגשת ניתוק מאנשים קרובים וחוסר עניין בפעילויות מהנות. בנוסף, קשיי שינה וקושי בשליטה על כעסים יכולים לפגוע גם הם במתמודדים ולהשפיע על מערכות היחסים שלנו.(4)

לצד התסמונת עצמה, חשוב לזכור שמי שמתמודד או מתמודדת עם פוסט-טראומה נאלצים להתמודד לעיתים גם עם מצבים נפשיים נוספים ובהם דיכאון, חרדות והתמכרות. דווקא מצבים אלה, יכולים להשפיע אפילו יותר על מערכות היחסים שלנו מהפוסט-טראומה עצמה.(5)

האם אפשרי לשלב פוסט טראומה וזוגיות? 

כן.  בהחלט ניתן לחוות מערכות יחסים מלאות, אוהבות ומספקות גם בן או בת הזוג מתמודדים עם פוסט-טראומה. 

למרות שלא בחרנו את הפוסט-טראומה, אנחנו בהחלט יכולים לרכוש כלים שיסייעו לנו בשליטה עליה ויפחיתו את השפעתה על מערכת היחסים שלנו.

עם זאת, לעיתים קרובות מאוד התמודדות עם פוסט-טראומה היא אתגר משותף שמצריך מבן הזוג בגרות, הבנה וסבלנות.(6)

כך תעזרו לבן/ת הזוג הסובלים מפוסט טראומה (7)

    1. מצאו מטפל/ת טובה: העצה החשובה ביותר שאפשר להעניק לזוג שמתמודד עם פוסט-טראומה היא למצוא מסגרת טיפולית טובה, מוסמכת וזמינה עם ניסיון בפוסט-טראומה.  אל תתפשרו על מטפלים לא מוסמכים או לא מנוסים.
    2. השיגו עזרה עבור בעיות נלוות: האם לפוסט-הטראומה נלוות גם בעיות נוספות כמו התמכרות לסמים או לאלכוהול? תטפלו גם בהן. לפעמים דווקא הבעיות הנלוות משפיעות יותר על מערכת היחסים.
    3. תמשיכו לחקור ולהתעדכן: עולם בריאות הנפש ממשיך להשתפר ולגלות שיטות טובות יותר להתמודדות עם פוסט-טראומה. תמשיכו לקרוא ולהתייעץ על אפשרויות חדשות שיכולות לעזור לכם. 
    4. נצלו את הימים הטובים: את הימים שבהם התסמינים שקטים נצלו לפעילויות משמעותיות ביחד עם בן או בת הזוג והמשפחה. 
    5. תדאגו לעצמכם: זכרו שאנחנו יכולים לעזור לבן או לבת הזוג שלנו רק כשאנחנו חזקים מספיק בעצמנו. השקיעו בעצמכם בזמני מנוחה, התאווררות וטיפול. זכרו שגם זוגות שלא מתמודדים עם פוסט-טראומה צריכים את כל אלה. 
    6. דעו את הגבולות שלכם: גם בני ובנות הזוג הטובים ביותר בעולם לא תמיד יכולים לעשות או להגיד את הדבר הנכון. תוודאו שבן או בת הזוג יודעים שאתם שם בשבילם, אך אל תדחפו אותם בכוח להיפתח- תדעו שאין לחץ ושלא עליכם מוטלת האחריות ״לרפא״ את הטראומה. ניתן לקרוא עוד על פוסט טראומה באתרנו.(8)

האם חרדה מזוגיות נגרמת עקב הפוסט טראומה?

תסמונת פוסט טראומתית טומנת בחובה סיבוכים רבים ומגוונים, שקשורים ושאינם קשורים לזוגיות. בין היתר, היא בהחלט יכולה להקשות על יצירת אינטימיות זוגית ותקשורת בריאה בין בני זוג.

עם זאת – לא מדובר בגזרה משמיים. אם אתם\ן מרגישים שאתם חווים פחד או חרדה מזוגיות, מומלץ להתייעץ עם מטפל מתחום בריאות הנפש. מכיוון שאתגרים זוגיים הם נפוצים בפוסט-טראומה, למטפלים רבים יש ניסיון בסיוע למתמודדים ומתמודדות לפני כניסה למערכות יחסים ובמהלכן .(9)

איך מתמודדים? 

ההתמודדות עם פוסט-טראומה היא אתגר גדול, שלא כדאי להתמודד איתו בלי מסגרת מקצועית תומכת.

אחת הדרכים המובילות לטיפול בהפרעה פוסט טראומתית היא טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), שמתבצע במסגרת אישית או קבוצתית.
בעזרת טיפולי CBT, אפשר לזהות ולשנות את החשיבה השלילית, ולהחליפה בדפוסי חשיבה בריאים יותר. חלק מרכזי בטיפול כולל תרגולי “חשיפה” בסביבה בטוחה ומוגנת. תרגולים אלה נבנים במיוחד עבורכם ומאפשרים לכם לרכוש ולהתאמן בכלי התמודדות שיעזרו לכם גם בעתיד. ניתן לקרוא עוד על טיפולי הCBT באתרנו.

במקרה הצורך, לצד הטיפול הפסיכולוגי ניתן לשלב טיפולים תרופתיים. בין התכשירים הנמצאים בשימוש עבור הפרעה פוסט טראומתית, ניתן למצוא טיפולים נוגדי דיכאון וחרדה וטיפולים נוספים .(10)

למרות שזוגיות עבור מי שמתמודדים עם פוסט-טראומה יכולה להיות מאתגרת, זכרו שזוגיות טובה יכולה להעניק לכם שכבה נוספת של תמיכה חשובה בהתמודדות. קבלו הצעה לטיפול בפוסט-טראומה וזוגיות והשקיעו בעצמם. מגיע לשניכם.

מקורות:(1),(2),(3),(4),(5),(6),(7),(8),(9),(10)

בני זוג במשבר זוגי
שתפו

אנחנו כאן בשבילך

פורטל מבית מכון חיבורים