שתפו

עם ישראל, בכלל המגדרים, הגילים ושכבות האוכלוסיה, הוא עם למוד מלחמה ועימותים. בין אם בקו האש, בבית או במקלטים, תחושת הסכנה המלווה קרבות אלו, יכולה להביא עמה גם השלכות נפשיות ארוכות טווח.

רוב האנשים המתמודדים עם אירועים טראומתיים, יתמודדו עם קשיים זמניים שיחלפו. במצבים בהם הקשיים לא עוברים או אפילו מחמירים, צריך לברר – האם האירוע גרם להפרעה פוסט טראומתית? (1)

מה ההבדל בין פוסט טראומה להלם קרב?

המושג “הלם קרב”, מתייחס לאסופה של תסמינים, שיכולים להתבטא באופן שונה אצל כל אחד ואחת מאיתנו. בדרך כלל, מתייחסים לחרדה, תשישות משמעותית, ירידה בתגובתיות והרגשה של “ריחוף” הפוגעת ביכולות התפקודיות, זמן קצר לאחר חזרה מאירוע טראומתי קצר או מתמשך.

כאשר תסמינים דומים מתרחשים זמן ממושך יותר ועומדים בהגדרה המקצועית, אנו קוראים למצב PTSDהפרעת דחק פוסט טראומתית. ניתן לקרוא עוד על פוסט טראומה באתרנו.(2)

תסמיני פוסט טראומה צבאית

התסמינים בהפרעה פוסט-טראומתית יכולים להתחיל זמן קצר לאחר האירוע, אך לעיתים יופיעו רק שנים אחריו. הסימפטומים יכולים לכלול “פלאשבקים” – בהם אדם חווה בפתאומיות את האירוע הטראומתי פעם נוספת, או סיוטי לילה, שקשורים לאותו האירוע. 

ניתן לסבול גם מחרדה משמעותית שלפעמים מתבטאת בתסמינים גופניים, כמו דפיקות לב והזעה, אם נתקלים בדברים המזכירים את האירוע: ריח, קול, מצב או תזכורת אחרת.

לצד תסמינים אלו, בהם האירוע הטראומתי “פורץ” לחייו של האדם ללא הזמנה, קיימת גם הימנעות מודעת משיחות, ריחות, טעמים או ממקומות המזכירים את האירוע, שינויים אישיותיים, תחושות ניתוק וייאוש, פחד תמידי, תחושת עוררות, קשיי שינה וריכוז ועד התנהגויות אגרסיביות ומסוכנות.

תסמינים אלו עלולים להפריע משמעותית בחיים המקצועיים, החברתיים ואפילו לחבל במערכות היחסים של אדם הסובל מפוסט-טראומה.(3)

כולנו נחשפנו לאחרונה לדוגמה להשלכות ארוכות הטווח של הפוסט-טראומה.

בשיר ‘לא נרגע’ של אביחי הולנדר, בוגר צוק איתן מספר על הצלקת שמלווה אותו מאז המערכה: “אומר לך רק ילד, לאבא יש עוד גלד, מזמן- מאז ימי המלחמה, רסיסים לא פגעו בגוף- רק בנשמה, זה למה אבא לא נרגע”.

חשוב לזכור ש’פוסט טראומה’ יכולה להתפתח עקב סיבות רבות בשירות הצבאי, ולא רק חשיפה לקרב. כך למשל, תאונות או תקיפות מיניות יכולות גם הן לגרום להתפתחות ההפרעה.

אבחון של פוסט-טראומה מהצבא

החלק החשוב ביותר באבחון של פוסט-טראומה היא איסוף הכוחות להתחלת התהליך. 

באבחנה של פוסט טראומה צבאית, יש מספר שלבים שניתן להתחיל בהם דרך פנייה לרופא בקופת חולים, בית חולים, מרפאה לבריאות הנפש או מטפל פרטי מתחום הנפש. 

תהליך האבחון יכול להיות שונה מאדם לאדם. חלק חשוב באבחון הוא הבנה של האירוע אליו נחשפתם, האופן שבו הוא ‘צף’ והאם אתם מתחמקים ממצבים דומים היום. בהתאם לחומרת התסמינים והקשיים איתם אתם מתמודדים ייתכן שיוצע לכם להתחיל בטיפול כבר בתחילת הבירור. (4)

כיצד ניתן לטפל בפוסט טראומה צבאית?

ישנן מסגרות רבות אליהן ניתן לפנות במקרה חירום בו אתם, או מישהו קרוב לכם, צריך עזרה באופן מיידי.

גופים שונים, ציבוריים ופרטיים, מציעים עזרה, סיוע וטיפול למי שסובל מפוסט-טראומה לאחר הצבא. בצה”ל פועלת ‘יחידה לתגובות קרב’ שמציעה טיפול גם ללא צורך בהוכחה לקשר לפעילות צבאית. 

הטיפול בפוסט טראומה צבאית הוא חשוב במיוחד. בעזרתו, תוכלו לרכוש מיומנויות להתמודדות עם הסימפטומים שאתם מרגישים כעת ובעתיד, ולמצוא פתרון לבעיות שיכולות להתלוות ל-PTSD, כמו דכאון, חרדה והתמכרויות.

היכולת של עולם הרפואה ובריאות הנפש לסייע למי שסובל מפוסט-טראומה משתפרת כל הזמן באמצעות ניסוי בטיפולים חדשים ושיפור טיפולים קיימים. 

מטפל או מטפלת מוסמכים עם ניסיון בתחום יוכלו לסייע לך לקבל ‘מעטפת’ של פתרונות בהתאם למצב שלך.

אחת מהשיטות המובילות לטיפול בהפרעה פוסט טראומתית ותסמיניה היא הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי (CBT). דרכה, ניתן לזהות דפוסי מחשבה שליליים שקשורים לטראומה ולשנות אותם. בטיפולי ה-CBT נהוג לערב “חשיפות” הדרגתיות, בהן יאפשרו לכם להתמודד עם הסיטואציה המאיימת בסביבה בטוחה ומוגנת, עם המון עזרה והגנה. ניתן לקרוא עוד על טיפולי הCBT באתרנו.

לצד הטיפול הפסיכולוגי, במקרה הצורך ניתן לשלב תרופות שונות, בהתאם לצורך האישי של כל מטופל. דוגמה לתכשירים אלו, הן תרופות נוגדות-הדיכאון המשמשות להפחתת חרדה, דיכאון, ולסיוע בבעיות השינה.(5)

אל תתמודדו עם זה לבד

פוסט טראומה צבאית הינה מצב נפוץ, ומלווה רבים מיוצאי הצבא באופן יום-יומי. למרות השכיחות הגבוהה שלה, היא יכולה להפריע ולהזיק לשגרת החיים שלנו ולמערכות היחסים שאנו בונים במשפחה, בזוגיות ובמקום העבודה.

אתם לא לבד! בעזרת טיפול נכון ומקצועי ניתן לשפר את הסימפטומים מהם אתם סובלים ולעזור לכם להחזיר את השליטה על חייכם. אנו מזמינים אתכם ליצור קשר עם המטפלים המיומנים שלנו, דרך האתר או הטלפון.

מקורות:(1),(2),(3),(4),(5)

חיילים בפוסט טראומה
שתפו

אנחנו כאן בשבילך

פורטל מבית מכון חיבורים