אוטיזם בתפקוד גבוה: מאפיינים, אבחון והתמודדות

שתפו

דניאל הוא הבן הבכור של רונן ודליה. כשדניאל היה תינוק, הוא היה ילד נוח: לא בכה יותר מדי, וגם התחיל ללכת כמו שאר בני גילו. 

למרות זאת, בגיל 18 חודשים הוא עדיין לא התחיל לדבר. הוא גם לא התעניין בשאר הילדים בגן, והעדיף לשחק לבד. 

בגיל 3 הוא התחיל לפתח התקפי זעם בכל פעם שסדר היום שלו השתנה. בעקבות זאת, הוריו התייעצו עם רופאת הילדים של דניאל, ששלחה אותו לאבחון במכון להתפתחות הילד. 

דניאל אובחן עם אוטיזם בתפקוד גבוה, והומלץ לו לקבל טיפול אישי וקבוצתי. כשעלה לכיתה א’, התחיל ללמוד בבית ספר שמשלב ילדים עם אוטיזם ביחד עם ילדים אחרים. 

בעקבות הטיפולים, התקפי הזעם שלו פחתו, והוא התחבר עם שאר בני כיתתו.

כמו דניאל, יש עוד ילדים רבים: ההערכה כיום היא שילד 1 מתוך 54 ילדים מתמודד עם אוטיזם ברמות שונות, במה שמכונה ‘הקשת האוטיסטית’. ידוע גם כי אוטיזם נפוץ אצל בנים הרבה יותר: ישנם פי 4 יותר בנים המתמודדים עם אוטיזם מאשר בנות.

מהו אוטיזם בתפקוד גבוה?

אוטיזם בתפקוד גבוה הוא מה שהוגדר עד לאחרונה כתסמונת אספרגר: חיים עם קושי ביצירת תקשורת חברתית אך אינטליגנציה תקינה, או אפילו גבוהה מהממוצע. רבים ורבות עם אוטיזם בתפקוד גבוה מצליחים לחיות במסגרת עצמאית, להשתלב בעבודה, לרכוש השכלה ואף לתחזק מערכת יחסים. (1)

אוטיזם היא לא תסמונת אחת. לכן משתמשים במונחים כמו ‘הקשת האוטיסטית’ או ‘ספקטרום’, שמתארים את ההבדלים בין אנשים שונים המתמודדים עם התסמונת.

מאפיינים של אוטיזם בתפקוד גבוה

המתמודדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה מתקשים להבין מצבים חברתיים מסוימים, כמו הבעת הפנים של מישהו, או בדיחה שמישהו סיפר. 

לפעמים גם אופן הדיבור שונה, לדוגמה שימוש בטון דיבור אחר מזה שמקובל, או התמקדות בנושאי שיחה מסוימים. (2) 

יש ילדים שמפתחים ‘אובססיה’ לתחביב מסוים, ועוסקים בו באופן מיוחד, כמו: נגינה, סרטי קולנוע, מחשבים, מכוניות או כל תחביב אחר. אוטיסטים בתפקוד גבוה נוטים לפתח מומחיות בתחום העניין שלהם. 

מאפיין המבדיל אוטיסטים בעלי תפקוד גבוה לעומת אוטיסטים בתפקוד נמוך יותר, הוא שלאוטיסטים בתפקוד גבוה קל יחסית להשתלב בחברה ולהיות עצמאיים בחיי היום יום, בניגוד לאוטיסטים בעלי תפקוד נמוך יותר, שיתקשו יותר להשתלב ויצטרכו תמיכה קרובה בחיי היום-יום.

אבחון אוטיזם בתפקוד גבוה

פעמים רבות, ההורים או בני משפחה אחרים ירגישו ש’משהו לא בסדר’: הילד מתפתח באופן שונה או מעדיף לשחק עם עצמו. במקרים אלו הילד יופנה למומחים בהתפתחות הילד. 

בעלי המקצוע העוסקים בתחום האוטיזם יעריכו את הילד באמצעים שונים, כגון מיומנויות חברתיות ומיומנויות תקשורת, על מנת לאבחן אוטיזם.

אבחנה באוטיזם בילדים אינה ניתנת בקלות, במיוחד כאשר הגבול בין אוטיזם בתפקוד גבוה לבין אדם נוירוטיפיקלי (כך נהוג לכנות מי שאינו על הרצף) עלול להיות דק במיוחד. לכן, אבחנה באוטיזם מתבצעת לאחר תצפיות בקליניקה ובמקום נוסף (גן ילדים או בית ספר, למשל) ובמעורבות אנשי מקצוע נוספים.

אוטיזם בתפקוד גבוה בילדים

רוב הפעמים אוטיזם יאובחן בגילאי הילדות: גיל האבחון הממוצע לאוטיזם הוא בין 3-6 שנים (3).

כאשר האוטיזם מאובחן בגילאים צעירים, ניתן לסייע להתפתחות של הילד/ה, ולעזור להם להתמודד עם הקשיים אותם הם חשים. (4) המטפלים שלנו יכולים לעזור בכך.

ילד עם אוטיזם בתפקוד גבוה

נמצא שלעיתים, התערבות אינטנסיבית ומוקדמת יכולה להביא לצמצום הפער בין הילד לבין הסביבה שלו, עד כדי כך שכבר לא יאובחן כאוטיסט בתפקוד גבוה בהמשך חייו, אלא כ׳נוירוטיפיקלי׳. (5)

אוטיזם בתפקוד גבוה במבוגרים

משום שאוטיסטים בעלי תפקוד גבוה יכולים פעמים רבות לנהל חיים רגילים שמשלבים לימודים, עבודה וזוגיות, הרבה פעמים הם יגיעו לגילאי הבגרות מבלי שאובחנו מעולם.

בעקבות העלייה במודעות לחיים עם אוטיזם בתפקוד גבוה, בשנים האחרונות אנחנו מאבחנים עוד ועוד גברים ונשים באוטיזם בגיל מבוגר יחסית. 

למרות שבגיל מבוגר המוח שלנו פחות ׳גמיש׳ לטיפולים, בהחלט ניתן ללמוד כלים חשובים ויעילים לשיפור ההתמודדות עם אוטיזם בתפקוד גבוה גם בגיל המבוגר. 

אוטיזם בתפקוד גבוה וזוגיות 

כמו כולנו, גם אלו המתמודדים עם אוטיזם יכולים לרצות למצוא אהבה וזוגיות בחייהם. וכמו שלכולנו קשה למצוא, ליצור ולתחזק מערכת יחסים זוגית, זה יכול להיות מאתגר גם, ובמיוחד, לגברים ולנשים עם אוטיזם בתפקוד גבוה. 

כאשר אחד מבני הזוג מתמודד עם אוטיזם, ישנם אתגרים השונים מהאתגרים אותם חווים כל בני זוג. פעמים רבות נדרש טיפול אשר יעזור לבני הזוג לתקשר בצורה טובה יותר וליצור מערכת יחסים בריאה וחזקה יותר. 

הטיפול יכול להתאים גם לזוגות שבהם שני בני הזוג הם לא נוירו-טיפיקליים, או רק אחד מהם. 

לסיכום

אוטיזם בתפקוד גבוה היא תסמונת על הקשת האוטיסטית, אשר המתמודדים איתה חווים קשיים שונים, בעיקר בתחומים החברתיים. 

מי שמתמודד או מתמודדת עם אוטיזם בתפקוד גבוה בהחלט יכולים להצליח להשתלב בחברה, לחיות חיים עצמאיים, לעבוד וגם לקיים קשרים זוגיים. טיפולים רגשיים תומכים יכולים לסייע באתגרים הרבים שיכולים ללוות את חיי היום-יום בכל אחת מהתמודדויות האלה. 

חשוב לדעת שהוכח כי ככל שהטיפול ניתן בשלב מוקדם יותר, ניתן להתמודד בצורה טובה יותר עם האתגרים המלווים השתלבות לצד אוטיזם בתפקוד גבוה.

קראו עוד על הטיפולים באוטיזם כדי לדעת איזה טיפולים מומלצים.

(1) , (2), (3) (4), (5), (6)

שאלות ותשובות

אוטיזם בתפקוד גבוה
שתפו

אנחנו כאן בשבילך

פורטל מבית מכון חיבורים