אוטיזם בתפקוד נמוך

שתפו

מהו אוטיזם בתפקוד נמוך?

כמעט כולנו מכירים את המושג “אוטיזם”. עם זאת, מעטים מאיתנו מבינים באמת- מהם הקשיים והאתגרים המלווים יום-יום את המתמודדים איתו?

חשוב להבין, שהיום מתייחסים לאוטיזם כאל רצף, או ספקטרום. כלומר, ההשפעה על חיי הילד או הילדה משתנה מאוד וייחודית עבור כל אחד ואחת, כאשר הם חווים סימפטומים שונים, פגיעות אחרות, דרגות שונות של חומרה ויכולת ייחודית ל׳צמצם פערים׳ לאחר טיפול מתאים. 

למרות שלא מדובר בהגדרה מקצועית מדויקת באוטיזם בתפקוד נמוך, ההפרעה לתפקוד היא משמעותית, והליקויים איתם הם נאלצים להתמודד הם קשים יותר.(1)

מהם המאפיינים של אוטיזם בתפקוד נמוך? 

באוטיזם בתפקוד נמוך, לצד הקשיים החברתיים והתקשורתיים השונים, נוכל לראות מצבים נוספים המעכבים את ילדינו ומפריעים להם להתקדם ולהתפתח. אלו, כוללים לעיתים מוגבלות שכלית, הפרעות קשב וריכוז וליקויים שפתיים שונים. ניתן לקרוא עוד על אוטיזם באתרנו.(2)

קושי בתקשורת

קשיים תקשורתיים הם דבר שמאפיין צדדים שונים בספקטרום אך במיוחד את המתמודדים עם אוטיזם בתפקוד נמוך. עיכוב ברכישת שפה, אבדן מילים ומיומנויות תקשורתיות שכבר היו, חוסר יכולת להתחיל שיחות או להמשיך אותן, שימוש בטון דיבור לא מתאים וחוסר מסוגלות להביע רגשות, הם רק חלק מהקשיים התקשורתיים באוטיזם.

קושי קוגניטיבי

העיכוב ההתפתחותי הכללי, דפוסי ההתנהגות, והתנועות החזרתיות באוטיזם, כמו התנדנדות במקום או הנפת הידיים – כולם נחשבים כנובעים מקושי קוגניטיבי מסוים.

חשוב לציין, כי חלק מהילדים המאובחנים עם אוטיזם בתפקוד נמוך, סובלים מפגיעה קוגניטיבית משמעותית ולהם אינטיליגנציה פחותה מהממוצע. הפגיעה באינטיליגנציה יכולה להפוך את הטיפולים למורכבים עוד יותר.(3)

קושי תפקודי

דברים רבים יכולים להגביל ולהקשות על המתמודדים עם אוטיזם בחיי היום- יום: הרגישות לאור ולקולות חזקים, חוסר היציבות והמגושמות בהליכתם וכן הרוטינות הקבועות אליהם מתרגלים.(4)

איך מאבחנים אוטיזם בתפקוד נמוך? 

אוטיזם, מאובחן בדרך כלל בעזרת שילוב של אנשי מקצוע מתחום הרפואה. מצד אחת, רופא – נוירולוג או פסיכיאטר, ומהצד השני על ידי פסיכולוג או עובד סוציאלי המוסמך לכך. בתהליך האבחון, חשוב לאסוף מידע על ההתפתחות של הילד, על תפקודו החברתי ועל התנהגותו היום-יומית, לרבות באמצעות תצפיות במספר מסגרות (בית, מרפאה, גן ילדים). כמו כן, מתבצעת פגישה של הילד על ידי הרופאים המטפלים בו ומילוי שאלונים מובנים המסייעים  באבחנה.(5)

התהליכים שנעשים לאבחון באוטיזם בתפקודיו השונים דומים מאוד.   ניתן לקרוא על אוטיזם בתפקוד גבוה באתרנו. 

התייעצו עם המטפלים שלנו

אוטיזם ככלל, ובמיוחד אוטיזם בתפקוד נמוך, גורם לקשיים רבים המלווים את הילד או הילדה, אך גם את משפחתו. למרבה המזל, בעזרת ליווי וטיפול מערכתי, המותאם במיוחד לילדיכם, ניתן ללמוד כיצד להתמודד ולמצות את הפוטנציאל הטמון בהם.

אתם לא לבד! אנחנו נשמח להקשיב לכם, להיוועץ אתכם ולמצוא יחד את דרך הטיפול הטובה ביותר עבור ילדיכם. 

מקורות:(1),(2),(3),(4),(5)

ילדה עם אוטיזם ביחד עם משפחתה
שתפו

אנחנו כאן בשבילך

פורטל מבית מכון חיבורים