CBT לילדים

שתפו

 מהו CBT לילדים?

טיפולי ה-CBT הם טיפולים פסיכולוגיים ממוקדים, גמישים וקצרי טווח הניתנים על ידי מטפלים ומטפלות מוסמכים. בשנים האחרונות, מחקרים הולכים ומתרבים מוכיחים את היעילות הרבה שלהם בילדים ובבני נוער.

מאז תחילתם של טיפולי ה-CBT בשנות ה-60 של המאה הקודמת, הם הפכו לאחת משיטות הטיפול המובילות והיעילות עבור אינספור מצבים נפשיים ורפואיים, כמו חרדה, דיכאון, הפרעה כפייתית-טורדנית ועד לאוטיזם. הגמישות הרבה בטיפולים אלו, הופכת אותם לפופלאריים במיוחד בעבודה עם ילדים ובני נוער.(1)

איך עובד טיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים?

הטיפולים הקוניטיביים התנהגותיים עבור ילדים, מכוונים להיות קצרי טווח ולכן יש דגש על מיומנויות התנהגותיות שמתורגלות בטיפול. בטיפולים אלו, המטפל\ת קובעים יחד עם הילדים ( ובמקרים רבים גם עם ההורים ) את יעדי הטיפול ועובדים יחד, בשיתוף פעולה, כדי להשיג אותם.(2)

המטרה העיקרית של טיפולי ה-CBT, היא הקניית דרכים להתמודד עם מצבים מאתגרים רגשית והתנהגותית, דרך זיהוי והבנה של דפוסי חשיבה שליליים המובילים לחרדה או קושי רגשי אחר,הכרה בתפיסות לגבי עצמם ואחרים והבנה של הערכים והרצונות שלהם. לכן, ניתן להבין מדוע טיפולים אלו יכולים להועיל משמעותית לילדים ובני נוער. פיתוח ושימור מיומנויות חשובות אלו, עשויים ללוות ולחזק את רוחם בכל צעד וצעד בהמשך, גם זמן רב אחרי סיום הטיפול.

השוני בין CBT לילדים לבין CBT למבוגרים

כמו ברוב הדברים בחיינו, גם טיפולי ה-CBT בילדים דורשים התאמות מיוחדות לגיל ולשלב ההתפתחותי. לדוגמא: ילד או ילדה בת 5 לא יוכלו לשוחח על האופן שבו הם תופסים את החשיבה שלהם ולכן צריך להנגיש להם את הכלים שעוסקים בחשיבה באופן יותר יצירתי ותחושתי. חשוב להדגיש שבטיפול בילדים יש ערך עצום למעורבות ההורים בתהליך. כדי לסייע לילדיהם, הורים יכולים לתרגל את הנלמד בשיחות בין פגישות, להתאים את סביבת הילד ולשפר אותה עבורו ולעזור לו לזהות מחשבות שליליות.

נוסף על כך, בדרך כלל טיפול ה-CBT בילדים יתמקדו יותר בצד ההתנהגותי (׳התגובה ), בעוד במבוגרים עיקר העבודה תהיה על זה הקוגניטיבי-מחשבתי (׳הסיבה׳). ניתן לקרוא עוד על טיפול קוגניטיבי התנהגותי במבוגרים באתרנו.(3)

השוני של טיפול CBT מגישות טיפול אחרות

מעבר לשוני במיקוד הפגישות ובמשכן הקצר יחסית, הגישה הטיפולית עצמה והתיאוריה מאחורי שיטת ה-CBT נבדלות משמעותית מגישות טיפוליות אחרות. למעשה, דרך התמקדות בדרכי החשיבה וברגשותיהם של ילדינו, גישת הCBT משפיעה על ההתנהגות שאנחנו רואים בבית הספר, עם החברים ואיתנו, ההורים.

הבדל נוסף, הוא האחריות של הילד בתוך הטיפולים הללו. הוכח, כי ככל שההשקעה של הילדים בטיפול תהיה גדולה ורצינית יותר, סביר שהשיפור שישיג יהיה גדול יותר עבורו. אנו מזמינים אתכם לקרוא עוד על טיפולי ה-CBT באתרנו.(4)

כמה זמן נמשך טיפול CBT לילדים?

טיפולי ה-CBT משתנים כמובן, בהתאם לקושי איתו ילדיכם מתמודד והצרכים הייחודים שלו או שלה. בדרך כלל, טיפולים אלו מתרחשים למשך כשעה פעם בשבוע, למשך תקופת זמן של 12-16 שבועות. 

האם טיפול קוגניטיבי התנהגותי מתאים לילד שלי?

טיפולי ה-CBT תוארו והוכחו כיעילים וכמסייעים עבור מצבים נפשיים ורפואיים רבים מאוד. ביניהם, דיכאון, חרדה, PTSD, הפרעה כפייתית-טורדנית (OCD), טיקים, אוטיזם, הפרעות אכילה, הפרעות קשב וריכוז ועוד. למעשה, הוכח שבמקרים רבים טיפולים אלו אף יעילים יותר מתרופות.

לסיכום

טיפולי ה-CBT הוכחו במחקרים רבים כיעילים בטיפול בילדים הסובלים ממצבים רגשיים ונפשיים שונים. אנחנו מזמינים אתכם, ההורים, לפנות אלינו דרך האתר או הטלפון, ולגלות – אולי גם ילדיכם יוכלו להרוויח מהם?

מקורות:(1),(2),(3),(4)

נערה במהלך טיפול CBT
שתפו

אנחנו כאן בשבילך

פורטל מבית מכון חיבורים