תלישת שיער (טריכוטילומניה)

שתפו

טריכוטילומניה, או תלישת שיער כפייתית, היא הצורך הבלתי נשלט לתלוש שיער מאזורים שונים בגופנו באופן חזרתי. מצב זה, יחד עם מצבים רבים נוספים, נכלל בתוך קבוצת ההפרעות הטורדניות-כפייתיות (OCD). ניתן לקרוא עוד על OCD באתרנו.(1)

בניגוד למה שאולי נדמה, תלישת שיער כפייתית היא נפוצה מאוד. למעשה, כ- 2% מהאוכלוסייה יכולים להיות מושפעים ממנה. 

לא תמיד אפשר לדעת שמישהו או מישהי סובלים מטריכוטילומניה, שכן ניתן להסתיר אותו ולהימנע מטיפול לאורך זמן ארוך. עם זאת, ההימנעות מטיפול יכולה להעצים את תחושת חוסר הביטחון, האשמה והחרדה ולהגביר את הפגיעה בך.(2)

גיל

טריכוטילומניה יכולה להתפתח בכל גיל אך נוטה להופיע בין גיל 10 לגיל 13. למרבה הצער, התופעה לא תמיד חולפת מעצמה, וללא טיפול מתאים עלולה להמשיך אל תוך הבגרות. חשוב לדעת שלעיתים גם פעוטות ייטו למשוך בשיערם, אך לעיתים קרובות התנהגות זו תחלוף מעצמה.(3)

הבדלי מין

כמו הפרעות רבות, נשים וגברים סובלים מטריכוטילומניה באופן שונה.
בגילאי הילדות, התופעה מופיעה באופן שווה יחסית בין בנים ובנות אך במבוגרים, התופעה שכיחה פי 4 אצל נשים מאשר בגברים.(4)

סימנים אופייניים לטריכוטילומניה

לרוב, לפני תלישת השיער, קיימות תחושות לחץ ומתח בלתי נסבלות, ולאחריה מגיעה תחושת הקלה גדולה. סימנים נוספים אליהם ניתן לשים לב, הם הנטיה “לשחק”, ללעוס או לאכול את השיערות שנתלשו.

לעיתים קרובות, המנהג משאיר אחריו איזורי קרחת או הידללות של השערות. כאשר השפעות הטריכוטילומניה ניכרות הן יכולות לגרום לתחושות חרדה, אשמה ובטחון עצמי נמוך ובכך להפריע בתפקוד היום-יומי.(5)

הסיבות לתלישת שיער

הסיבות לתלישת השיער אינן ברורות לחלוטין. בדומה למצבים מורכבים אחרים, ככל הנראה מדובר בשילוב של גורמים תורשתיים לצד אלו הנרכשים מהסביבה.

עבור חלק מהאנשים, תלישת השיער נעשית באופן מודע לחלוטין ועם סיבה ברורה. כך בעצם, הם תולשים את שיערות ראשם כדי להקל על תחושות שליליות, כמו חרדה, עצבות או לחץ. בניגוד אליהם, חלק מהאנשים תולשים שיער בצורה אוטומטית – בלי לשים לב, מתוך שעמום, צפייה בטלויזיה או בעת קריאה.

סיבוכים של טריכוטילומניה

למרות שתלישת שיער נתפשת כהפרעה קלה בהשוואה להפרעות אחרות- יכולה להיות לה השפעה שלילית משמעותית על החיים שלנו.

טריכוטילומניה יכולה לגרום לסטרס נפשי גדול, המתבטא ברגשות בושה, השפלה או מבוכה קשים. בחלק מהמקרים הסובלים מתלישת שיער יחושו דיכאון ואף ייטו להתנהגויות מסוכנות כמו שימוש בסמים או באלכוהול ואף יתמכרו אליהם.
לתחושות קשות אלו, יכולה להתלוות חרדה חברתית, המובילה לבעיות בתפקוד החברתי והמקצועי וכן להימנעות מאינטימיות זוגית. ניתן לקרוא עוד על חרדה חברתית בעמוד שלנו.

לצד ההשפעה הנפשית המשמעותית, עצם הפעולה של תלישת השיער יכולה להביא להצטלקויות ולנזקים משמעותיים לקרקפת. אלו יכולים להוביל להתקרחות קבועה ולהיווצרות זיהומים. כמו כן, אכילת השיערות שנתלשו, המתרחשת בכ-20% מהסובלים מטריכוטילומניה, עלולה להוביל לירידה במשקל, הקאות וחסימות מעי.(6)

טריכוטילומניה אצל ילדים

תלישת שיער כפייתית עלולה להופיע גם אצל ילדים. מרבית הילדים הסובלים מטריכוטילומניה תולשים את שיערותיהם בלי שהם מודעים לכך והם אף לא זוכרים שכלל עשו זאת. עם זאת, תוכלו לזהות אם ילדיכם סובלים מתלישת שיער כפייתית, על ידי זיהוי אבדן שיער שאינו סימטרי, או מציאת שיערות המונחות על הכרית והרצפה. (7)

בילדים, הוכח ששילוב ההורים בטיפול והדרכתם לגבי דרכי ההתמודדות עם תלישת שיער כפייתית, היא חיונית ביותר ועוזרת למנוע חזרה של התופעה. ניתן לקרוא עוד על הדרכת הורים בעמוד הייעודי באתרנו.(8)

דרכי טיפול בטריכוטילומניה

טיפולים רבים בעולם בריאות הנפש הוצעו כיעילים בהתמודדות עם תלישת שיער כפייתית.

ממחקרים עולה שטיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) הוא טיפול יעיל ובטוח לסובלים מהבעיה. במסגרת הטיפול, תיפגשו עם איש או אשת מקצוע מוסמכים מתחום בריאות הנפש למספר קבוע של מפגשים ולאורך תקופה קצרה. במסגרת מפגשים אלה תלמדו לזהות את המחשבות שמביאות אתכם או אתכן לתלוש שיער וכיצד להתגבר עליהן. המפגשים מתבצעים במסגרת מרחב טיפולי בטוח בקליניקה ומשלבים גם תרגולים ברמת מורכבות עולה. בנוסף על המפגשים והתרגול בקליניקה נספק לך גם תרגול שניתן לבצע בבית. ניתן לקרוא עוד על CBT באתרנו.(9)

חשוב לדעת שעל אף ש-CBT נחשב טיפול יעיל לתלישת שיער הוא לא תמיד יוכל לסייע לך עם אתגרים נוספים איתם אתם מתמודדים. לכן, לצד הטיפול ההתנהגותי, ייתכן שיוצע לך ליטול תרופות מסוימות, כמו נוגדי דיכאון. חשוב לדעת כי נמצא שההשפעה התרופתית משמעותית יותר כאשר היא משולבת עם טיפול התנהגותי.

לסיכום

תלישה כפייתית של השיערות הינה תופעה די שכיחה באוכלוסיה, לה השפעות נפשיות וגופניות רבות. אם אתם\ן או ילדיכ\ן סובלים מטריכוטילומניה, חשוב לדעת כי ניתן לטפל בה, ואף מומלץ לתת לה מענה מוקדם ככל האפשר. נשמח להקשיב, לייעץ ולסייע לכם.

מקורות: (1),(2),(3),(4),(5),(6),(7),(8),(9)

שאלות ותשובות

אישה מושכת בשיער שלה
שתפו

אנחנו כאן בשבילך

פורטל מבית מכון חיבורים