טיפול פסיכולוגי לבני נוער

שתפו

כשאנחנו חושבים על גיל ההתבגרות אנחנו חושבים על חצ’קונים, דלתות נטרקות ו”לא בא לי” אחד גדול.
אך התקופה הקצרה (כביכול) הזו שבין הילדות לבגרות, היא הרבה יותר מורכבת ועמוקה ממה שלעתים נתפס כ’מרד נעורים’.

תקופת גיל ההתבגרות היא צומת משמעותי וסוער בחיינו, זמן שבו הגוף והמוח שלנו משתנים בצורה קיצונית, ההורמונים יוצאים מאיזון, המיניות מתעוררות ומשימת חיים משמעותית מרימה את ראשה– לגלות מי אנחנו בעולם הזה.

גיל ההתבגרות זוהי תקופה מטלטלת ובעלת משמעות שמשפיעה על המשך חיינו כבוגרים, מה הם האתגרים הייחודיים לגיל ההתבגרות? מתי ומדוע חשוב לתמוך במתבגרים באמצעות טיפול פסיכולוגי? איזה טיפול יכול לעזור לבני נוער?

כל התשובות במאמר.

האתגרים בגיל ההתבגרות

כבר תקופה שלינוי בת ה-15 מסתגרת בחדרה וההורים שלה מיואשים, “אנחנו לא מצליחים להבין אותה”, הם מספרים בכאב “כל מה שאנחנו אומרים לה מעצבן אותה ונראה שהיא לא רוצה לבלות איתנו זמן בכלל”.

ארנון בן ה-12 לא מעוניין ללכת לבית הספר, הוא מרגיש שהמשקל שלו הוא נושא ללעג בקרב ילדי הכתה.

מיה בת ה-16 מבולבלת לגבי המיניות שלה, היא חושבת שאולי היא אוהבת גם בנות אבל היא מפחדת לדבר על זה.

גיל ההתבגרות הוא תקופת מעבר בין הילדות לבגרות, וכמו כל מעבר בחיים – הוא מכיל בתוכו שינויים וצורך בהסתגלות. השינויים שחווה המתבגר הם רבים, עוצמתיים, וניכרים בחזיתות רבות, במבנה והפעילות המוחית, בצורת ובתפקוד הגוף, באופן החשיבה, בתחושת השייכות, בעוררות המינית ועוד.

שינויים הורמונאליים

בגיל ההתבגרות המוח עובר שינויים עצומים אשר משפיעים בצורה דראסטית על המחשבות, הרגשות וההתנהגויות של המתבגר.

חוסר האיזון ההורמונאלי בגיל ההתבגרות עשוי לייצר תופעות גופניות (כמו כאבי ראש) ותופעות רגשיות – שינויים קיצוניים במצב הרוח, התפרצות, לחץ, חוסר התחשבות בדעות האחרים, נטייה להתמכרויות ואפילו דכאון.

התפתחות מינית

השינויים הגופניים וההתעוררות המינית בגיל ההתבגרות עשויים להביא עמם אתגרים רבים.
הגוף משתנה בצורה קיצונית אצל שני המינים (שיעור, תוספת גובה ושומן) ובנות מקבלות ווסת.
לא תמיד קל לקבל את השינויים הגופניים ולעתים בני הנוער חווים שהגוף משתנה ומתפתח מינית לפני שהם בשלים לכך רגשית.

העיסוק במיניות הולך וגובר, העניין בבני המין השני, שאלות לגבי נטייה וזהות מינית מתעוררות, חיפוש חומרים מיניים, זוהי תקופה מסעירה במיוחד שעשויה להיות מרגשת וגם מפחידה ומשונה עבור בני נוער רבים.

הפרדות פסיכולוגית

בתקופת גיל ההתבגרות וכחלק בלתי נפרד מההתפתחות, מתחילה ההיפרדות והאינדיווידואציה של המתבגר, אשר מעצב ומגבש את זהותו הייחודית.

הוא למעשה יוצא לעולם עם משימה, לגלות – “מי אני?”.

כחלק מהתהליך הטבעי הזה, המתבגר עושה פעולות של התנתקות והתרחקות מהוריו ופונה ליצירת קשרים חזקים עם בני גילו.

תהליך ההפרדות עשוי להיות גם מסעיר וגם מטלטל עבור המתבגר, אשר חלה בתוכו ירידה בהסתמכות על ההורים כמקור לעוגן רגשי, לעצה ולביטחון.

המתבגר עשוי לפגוש מצבים ואינטראקציות מורכבות שמעלות את הקונפליקטים החיצוניים בחייו וגם את הקונפליקטים בתוך נפשו.

ציפיות החברה

במקביל להתפתחות ההורמונלית-רגשית-חברתית נדרשים בני הנוער לשלב התמודדות עם עומסים לימודיים הולכים וגדלים. לעיתים החומר הנלמד הוא עמוס ומורכב יותר ובני הנוער נפגשים עם קשיים וכישלונות שלא פגשו בביה”ס היסודי. בשלב מסוים הם עומדים בפני בחירה של מגמות לימוד גם אם אינם פנויים לכך רגשית באותו זמן.
בנוסף, בישראל, בני הנוער מתמודדים עם הגיוס לצבא, מה שדורש מהם להתכונן ולהשקיע מאמץ בתהליך וההכנות לקראת.

באופן כללי, בעקבות היכולות הקוגניטיביות-מוטוריות שהולכות ומשתכללות, להורים ולסביבה ישנן ציפיות גבוהות יותר מבני הנוער, גם מבחינה רגשית וגם מבחינה תפקודית. מתבגרים עשויים לחוות לחץ להתנהל באופן “בוגר” גם כשהם עדיין חשים יותר קרובים לחוויית הילדות ושאינם בשלים עדיין לאחריות הנדרשת מהם.

החשיבות של טיפול פסיכולוגי למתבגרים

בני הנוער נמצאים בשלב משמעותי מאד בחייהם, המעבר בין הילדות לבגרות. האופן בו המתבגרים חווים את שנות הנעורים שלהם עשוי להוות משקל גדול על המשך חייהם.
חוויות מגיל ההתבגרות עשויות לקבוע את הטון לגבי נושאים רבים בהם המתבגר מקיים למידה חדשה על עצמו ועל העולם – דימוי גוף, דימוי עצמי, גבולות, חופש ועצמאות, אחריות אישית, מערכות יחסים אינטימיות, מיניות ועוד.

מאחר ובגיל זה בני הנוער עוברים שינויים נפשיים וגופניים עצומים בעודם מתמודדים עם משימות חיים מאתגרות, הם נמצאים בסיכון רב יותר לפתח קשיים נפשיים. תמיכה וטיפול בזמנים משמעותיים אלו עשויים למנוע החמרה של תופעות רגשיות, ולסייע למתבגר לאמץ דפוסי חשיבה והתנהגות יעילים ותומכים יותר ולפתח חוסן נפשי שילווה אותו גם בהמשך חייו כאדם בוגר.

המקרים בהם הטיפול יכול לסייע

בעיות רגשיות אצל בני נוער

כתוצאה מהשינויים והלחצים בגיל ההתבגרות בני הנוער צפויים להתמודד עם בעיות רגשיות מסוגים שונים. בני נוער רבים מתמודדים עם בעיות בדימוי הגוף, ביטחון עצמי נמוך, קשיים חברתיים, קשיים בשליטה עצמית ובוויסות רגשי, לקויות למידה, הפרעות חרדה ועוד.

התמכרויות

שינויים משמעותיים שחלים במוח גורמים לכך שבני נוער (ואף בעלי חיים אחרים בגיל המקביל) מתמכרים בקלות רבה למסכים, לניקוטין ולסמים אחרים. הדבר קשור גם לכך שבהשוואה למבוגרים, מוחם של בני נוער מגיב בעוצמה רבה יותר להתנסויות חדשות. באופן כללי, בשל מחסור בכלים להתמודד עם קשיים רגשיים, נוטים מתבגרים למצוא “פתרונות” לקשיים שלהם באמצעות התמכרויות שונות.

בעיות אכילה אצל בני נוער

הפרעות אכילה אצל בני נוער הן נפוצות יחסית מאחר וזהו גיל ובו הגוף משתנה בצורה קיצונית וההתעסקות החברתית בנראות החיצונית גוברת.

דכאון בגיל ההתבגרות

מתבגרים רבים מפגינים התנהגות טבעית לגילם אשר עשויה להתפרש כדיכאונית, אך חלקם מפתחים הפרעת דכאון.
כ- 13% מהמתבגרים מתמודדים עם דיכאון לאורך תקופת גיל ההתבגרות, נתון אשר נמצא במגמת עלייה בשנים האחרונות, ובמיוחד לאור משבר הקורונה.

סוגי טיפול פסיכולוגי לבני נוער

טיפול פרטני

בטיפול פסיכולוגי פרטני מקבל בן הנוער כלים להתמודדות עם המחשבות והרגשות שבבסיס המצוקה שלו.
קיימים כלים המתאימים במיוחד לעבודה עם בני נוער, ביניהם מפגשים בזום ותהליכים קצרי-מועד, כמו טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) השם דגש על גמישות פסיכולוגית וסיגול מחשבות והתנהגויות יעילות.

טיפול קבוצתי

טיפול קבוצתי עם קבוצת השווים, בני נוער אחרים, מאפשר למתבגרים לחוות את עצמם ואת האתגרים שלהם כנורמליים ולגיטימיים, וכן לשפר מימוניות חברתיות תוך כדי אינטראקציה קבוצתית, ואף לרכוש חברים חדשים במסגרת הפעילות בקבוצה.

טיפול משפחתי

הטיפול המשפחתי כולל את בן הנוער והוריו (ולעתים את אחיו), מה שמאפשר לטפל בקשיים שמתעוררים מול ההורים כחלק מתהליך ההתבגרות באתגרים שנוצרים בבית בכלל.
בטיפול זה, אשר שותפים לו גם ההורים, בן הנוער יכול לחוש מובן ובטוח יותר ולקבל את תמיכתם בתקופה המאתגרת בה הוא מנסה לייצר מהם הפרדות בריאה.

לסיכום

גיל ההתבגרות הוא צומת קצר יחסית, אבל משמעותי מאד בחיינו.

זהו גיל שבו נדמה כי האדמה רועדת תחתינו ואין דבר שלא משתנה, ההורמונים, הגוף, השייכות שלנו לעולם ותפיסת העצמי.
גיל מאתגר זה טומן בחובו גם סיכונים להתפתחות של קשיים רגשיים, ביניהם דכאון, חרדה, התמכרויות והפרעות אכילה.

קבלת טיפול נכון ותמיכה באתגרי גיל ההתבגרות יכולים לסייע בהתמודדות של המתבגר ולהניח תשתית טובה להמשך חייו כאדם בוגר.
בפורטל טיפולים קיימים מטפלים המוכשרים לסייע להתמודדות עם קשיים רגשיים שונים אצל מתבגרים, מטפלי הפורטל בעלי תארים מתקדמים ונסיון עשיר בטיפולי CBT מתקדמים.

 

שאלות ותשובות

טיפול פסיכולוגי לנערה
שתפו

אנחנו כאן בשבילך

פורטל מבית מכון חיבורים