היפוכונדריה – חרדת מחלות

שתפו
  • היפוכונדריה, פחד ממחלות, יכולה להיות בעיה רצינית שפוגעת במי שסובלים ממנה. 
  • ביקורים תכופים אצל הרופאים, בקשות לבדיקות חוזרות וחיפושים ארוכים ברשת יכולים לרמז על היפוכונדריה. 
  • חשוב לאבחן היפוכונדריה ולטפל בה באופן מקצועי על ידי מטפלים מוסמכים ומנוסים מתחום בריאות הנפש- כמו שתוכלו למצוא בפורטל טיפולים.

היפוכונדריה

למי זה לא קרה בשנה האחרונה? כל כאב גרון חדש, כל עיטוש לא במקום- אנחנו בטוחים שחלינו בקורונה. לחלקינו, זה בכלל לא חדש. למעשה, היפוכונדריה, או “חרדת מחלות”, היא בעיה מוכרת, הגורמת לאנשים להאמין בכל ליבם שהם חולים במחלות קשות ומסכנות חיים, גם אם אין סיבה אמיתית לחשוב כך. 

חשוב להבין, שלעיסוק המוגזם במצב הרפואי שלנו, יכולות להיות השפעות משמעותיות על חיינו.(1)

תסמינים של היפוכונדריה

בהיפוכונדריה, נוכל למצוא את עצמנו בעיסוק בלתי נגמר ברעיון שאנחנו חולים, גם אם אנשי ונשות מקצוע שללו את המחלות שמהן אנחנו חוששים. 

כהיפוכונדרים, נהיה מוטרדים מתסמינים שאנחנו מרגישים בגופנו ואפילו מאוכזבים כשתוצאות הבדיקות שליליות או שהרופא אומר שהכל בסדר איתנו. ההרגשה הזו, שלא עוזבת אותנו, יכולה לגרום לנו לחפש שוב ושוב בגופינו אחר סימנים נוספים לחולי. 

בדרך כלל, היפוכונדריה גורמת חרדה ולחץ גדולים, שיכולים להפריע לנו בתפקוד היום-יומי ולגרום לנו להימנע מאנשים, ממקומות או מפעילויות.

משך זמן ושכיחות ההפרעה

בדרך כלל, היפוכונדריה מופיעה לראשונה באנשים בוגרים, והיא ממשיכה איתנו שנים רבות. בניגוד לדעה הרווחת, היפוכונדריה היא כלל אינה נדירה, ומופיעה בכ-3% מהאוכלוסיה – בכמעט 1 מכל 30 אנשים! (2)

גורמים לחרדת מחלות

למרות שאנחנו לא יודעים לגמרי מהי הסיבה להיפוכונדריה, קיימות מספר השערות.

מחקרים גילו, שלמשפחה שלנו השפעה על הסיכויים לסבול מהיפוכונדריה. אם להורינו היו חששות בריאות רבות, ייתכן ואלו יעברו גם אלינו. בנוסף, אנשים שחוו בעבר מחלה משמעותית, יכולים לפחד בבגרותם מכל תחושה גופנית חדשה ולא מוכרת. גם תכונות אופי מסויימות, כמו הנטיה לדאגה ומציאת קושי נפשי עם תחושת חוסר וודאות, יכולים להגביר את הסיכוי לפתח חרדת-מחלות. אתם יכולים לקרוא עוד על חרדות באתרנו.

אני חולה או היפוכונדר? 

אז איך זה יכול להיות שאני לא חולה? למרות שלפעמים קשה להאמין, האנשים הסובלים מחרדת-מחלות, לא ממציאים את התסמינים שלהם. הם גם לא שולטים בהם. כל זה הופך אותם לעוד יותר מודאגים מהאפשרות של מחלה קשה וסופנית ומתוסכלים מהעובדה שהממסד הרפואי לא מכיר בסבלם. בכל מקרה, אנחנו לא יכולים להתעלם מהאפשרות של מחלה פיזית, גם בהיפוכונדרים, וצריך תמיד לבדוק את התלונות העולות, בגבולות ההגיון המקצועי.

דוגמאות להיפוכונדר

ניתן למצאו כמה  תכונות ומעשים שמאפיינים גברים ונשים שמתמודדים עם היפוכונדריה.

  1. פניות חוזרות לרופא ובקשות לבדיקות מתקדמות ואפילו פולשניות ומכאיבות, ללא המלצתו.
  2. נטייה להפריז בפירוש סימנים גופניים – כך, כאבי ראש מעוררים חרדה לקיומו של שבץ ושיעול גורם לעיסוק בשאלה האם מדובר בתסמין של סרטן ריאות.
  3. ישיבה על האינטרנט, שעות על גבי שעות, בנסיון למצוא ולאתר חומרים רפואיים. כמובן, שהרבה המידע שהם עלולים למצוא אינו אמין ובוודאי לא רלוונטי אליהם.

ההשלכות של היפוכונדריה 

הדאגה העצומה והמתח המתלווים להיפוכונדריה, עלולים להשפיע על כל תחומי החיים. החל מבעיות בזוגיות ובמשפחה, דרך ירידה בתפקוד המקצועי ובהכנסה הכלכלית, ועד קושי משמעותי בניהול חיים תקינים – מה שיכול להיגמר במוגבלות של ממש. לעיתים, חרדת-מחלות יכולה להביא לבעיה נוספת בתחום הנפש: דיכאון, תסמונות כאב, הפרעות אישיות והפרעות אחרות.(3)

אבחון היפוכונדריה

קשה להגיד שמישהו סובל מהיפוכונדריה – הרי מה אם הוא באמת חולה? לכן, על מנת להיות בטוחים, כדאי קודם כל לפנות לרופא או לרופאה שמטפלים בכם. כך, על ידי בדיקות גופניות ובדיקות מעבדה לפי הצורך, ניתן לשלול את הימצאותן של מחלות אחרות שדורשות טיפול רפואי.

בחשש להיפוכונדריה, מומלץ לפנות למומחה בתחום הנפש. שם, סביר שתקיימו שיחה הכוללת שאלות על התסמינים, ההיסטוריה הרפואית והמשפחתית והחששות שלכם. לאחריה, נוכל להתקדם לקראת אבחנה וטיפול בהיפוכונדריה.(4)

מתגברים על היפוכונדריה

חרדת-מחלות, היא מצב המטריד לא מעט מאיתנו. למרבה המזל, פותחו ונחקרו דרכים רבות לטיפול והתמודדות עם היפוכונדריה ועם ההשלכות להן גורמת.

אחת משיטות אלה היא טיפול קוגנטיבי- התנהגותי, CBT. במסגרת טיפול קצר וממוקד זה, אנשי ונשות מקצוע מוסמכים מתחום בריאות הנפש יסייעו לכם לאתר את דפוסי החשיבה שמובילים לתסמיני ההיפוכונדריה ולהתמודד איתם. מחקרים מצאו ש-6 מפגשי CBT כבר הראו יעילות ארוכת טווח בהתמודדות עם תסמיני המצב.(5)

אתם לא צריכים להתמודד עם זה לבד. אנחנו מזמינים אתכם לפנות אלינו. נשמח לשוחח אתכם, להקשיב, להתייעץ ולהמליץ לכם על דרך טיפולית יעילה ובטוחה עבור היפוכונדריה.

מקורות : (1),(2),(3),(4),(5)

שאלות ותשובות

אדם בודק חום עם מדחום
שתפו

אנחנו כאן בשבילך

פורטל מבית מכון חיבורים