פוסט טראומה אצל ילדים

שתפו

פוסט טראומה אצל ילדים

ממש כמונו, ילדינו חווים לפעמים אירועים מפחידים ומלחיצים. ברוב הפעמים, ילדים מתאוששים די טוב מאירועים אלה והם אף יכולים לשמש קרקע טובה לרכישת כלים להתמודדות עם אירועים דומים בעתיד.

 אבל, לפעמים, ילדים שעברו אירוע קשה, כמו פציעה, אבדן של אדם קרוב, אלימות או אפילו אירועים שלא נראים לנו מלחיצים כמבוגרים, עלולים לחוות השפעות שליליות לטווח הארוך. כאשר השפעות אלה מתארכות ומשפיעות לרעה על הילד או הילדה, הם יכולים ללקות בהפרעת דחק-פוסט טראומטית- או כמו שאנחנו מכירים אותה,  פשוט פוסט-טראומה (PTSD).(1)(2)

פוסט-טראומה יכולה להופיע גם אצל ילדים, אבל לא תמיד היא מופיעה בצורה שקל לנו להבחין בה.

במיוחד בילדים, חשוב לשים לב מתי לאירוע שלילי יש השפעה מתמשכת על הילד או הילדה.  

סימפטומים של פוסט-טראומה בילדים

למעשה, הסימפטומים בילדים דומים מאוד לאלו שאפשר לראות במבוגרים- אבל בילדים לא תמיד קל להבחין בהם.  גם לא תמיד ברור מתי אפשר ׳להתחיל לחפש׳: התסמינים יכולים להופיע תוך 3 חודשים מהאירוע הטראומתי או אפילו שנים לאחר מכן. 

בין הדוגמאות לתסמיני PTSD ניתן למצוא:

  1. חזרה לאירוע שוב ושוב- במקרה של ילדים זה גם יכול להיות במהלך משחק. 
  2. סיוטים או הפרעות שינה. 
  3. העדר רגשות חיוביים. 
  4. פחד או עצב מתמשכים. 
  5. חוסר שקט והתפרצויות זעם. 
  6. חיפוש מתמיד אחר איומים . 
  7. נטייה להיבהל בקלות. 
  8. הדחקה של האירוע או אדישות. 
  9. הימנעות ממקומות או מאנשים שמזכירים את האירוע.

חשוב לזכור שלא בכל המקרים ילדים שסובלים מפוסט-טראומה יבטאו את כל התסמינים, ויכול להיות שהם יבטאו גם תסמינים אחרים. בנוסף, תסמינים שיכולים להיראות לנו כמו פוסט-טראומה יכולים להיות שייכים בכלל להפרעות אחרות.(3)

לכן, אם את או אתה חוששים שילדיכם מתמודדים עם PTSD, אנו ממליצים לכם לפנות לרופאת הילדים או לפסיכולוג/ית, לצורך התייעצות וביצוע הערכה רפואית ונפשית מתאימה.

כיצד מטפלים באירועים טראומטיים אצל ילדים? 

לאחר האבחנה, השלב הראשון והמשמעותי הוא להבטיח שילדיכם מרגישים בטוחים, וללמוד לשלוט בתסמיני הפוסט-טראומה .(4)

לכם כהורים יש תפקיד חשוב ביותר בהתמודדות עם המצב: עזרו לילדים להרגיש שזה בסדר לפחד ואל תדחקו בהם להתמודד באופן לא מבוקר עם מה שמפחיד אותם, השאירו זאת לאנשי מקצוע.

הטיפול בפוסט-טראומה בילדים נתפר באופן אישי עבור כל ילד וילדה בהתאם לגיל, התסמינים והמצב הבריאותי הכללי.

טיפול בפוסט טראומה אצל ילדים

לרוב, הטיפול בילדים מתבצע דרך פסיכותרפיה, הידועה גם כטיפול בשיחה. בטיפולים אלה הילד יכול להתבטא,  דרך מילים, כתיבה או ציור. אחד הטיפולים הפסיכולוגים הנפוצים ביותר במקרה זה הוא הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי, CBT, שמלמד את ילדיכם איך אפשר לשנות את המחשבות והרגשות הקשים איתם הוא מתמודד, דרך אימוץ התנהגויות בריאות.
הטיפולים מבוצעים על ידי אנשי ונשות מקצוע מוסמכים בתחום בריאות הנפש. 

טיפולי CBT נבדקו מחקרית והוכחו כיעילים עבור טיפול בפוסט-טראומה: בדרך כלל, הם אורכים זמן קצר, יכולים להביא לשיפור מהיר, וכוללים תרגול מעשי של מצבים מורכבים, הן בקליניקה והן באמצעות ׳שיעורי בית׳. 

חשוב לדעת,  שלמרות היעילות של טיפולי ה-CBT, בחלק מהמקרים יומלץ להשתמש בתרופות נוגדות דיכאון או חרדה כדי לעזור לילדים להתמודד עם תסמיני ה-PTSD בצורה טובה יותר.(5)(6)

האם לפוסט טראומה אצל ילדים יש השפעה על כך בעתיד? 

סביר שכן. כפי שכל אדם מושפע בחייו מהחוויות שצבר בילדותו, כך גם לטראומה ולהתמודדות שלאחריה יכולה להיות השפעה עתידית. ההתאוששות מה-PTSD תלויה בין השאר מהחוזק הפנימי ויכולות ההתמודדות של הילד, אך גם מהתמיכה המשפחתית והטיפול שניתן לילד- התערבות מוקדמת ויעילה יכולה להפחית את ההשפעה העתידית, אבל לא יכולה להבטיח זאת. ניתן לקרוא עוד על “פוסט טראומה מהילדות” באתרנו.(7)

לפעמים, ניתן לראות שיפור בתסמינים כבר תוך מספר שבועות ו׳החלמה׳ תוך מספר חודשים. עם זאת, חלק מהילדים יצטרכו להתמודד עם המצב למשך תקופות ארוכות יותר. 

לסיכום

פוסט טראומה היא בעיה די שכיחה, שיכולה להשפיע על אנשים מכל הגילאים – גם על ילדים. בהם במיוחד, עלולות להיות לפוסט טראומה השלכות ארוכות טווח. לכן, חשוב לדעת כיצד לתמוך, לעטוף ולטפל בילדים שמתמודדים עם PTSD. לעולם בריאות הנפש והרפואה יש טיפולים טובים היום עבור פוסט-טראומה, לרבות טיפולי CBT- בהם הילד לומד כלים חשובים להתמודדות עם התסמינים ועם הגורמים להם.

אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו. יחד, נתאים לילדיכם טיפול בפוסט טראומה.

מקורות:(1),(2),(3),(4),(5),(6),(7)

ילדה בפוסט טראומה
שתפו

אנחנו כאן בשבילך

פורטל מבית מכון חיבורים