בעיות רגשיות

שתפו

“כמעט אין יום שעובר שאני לא מקבלת שיחת טלפון מבית הספר. המורים מתלוננים שהבן שלי אלים ומתפרץ, הם לא יודעים מה לעשות וגם אני”

“אני מסתובב עם כעס ועצב בבטן. אני לא יודע למה או איך לגרום לו להיעלם”

“אני לא מצליחה להתרגש. לא משנה מה קורה בחיי, אני לא מצליחה לבכות, לא מצליחה לצחוק, פשוט כלום. מה קורה לי?”

קשיים רגשיים עשויים לפגוש אותנו במצבים שונים בחיים ולהתבטא בדרכים שונות. מהן בעיות רגשיות? איך הן באות לידי ביטוי? איך מתמודדים עם קשיים רגשיים? כל התשובות במאמר

מהן בעיות רגשיות?

פעמים רבות, אנחנו מוצאים את עצמנו מופעלים מהרגש שלנו: מבשלים שעות במטבח מתוך אהבה לילדינו, שולחים הודעה מתלהמת לבוס מתוך כעס או מסתגרים בחדר כי אנו מרגישים עצובים. הרגש הוא כח פנימי שמניע אותנו לפעולות, וכאשר הרגשות לא מווסתים או מציפים הם יכולים לעורר קשיים מסוימים. בעיות רגשיות, הן שם כולל למגוון תחושות והתנהגויות הנובעות מתוך הרגש שלנו. כיצד זה מתבטא?

צורות הביטוי של בעיות רגשיות

ביטוי התנהגותי:

כאשר אנו מתמודדים עם מורכבות רגשית מסוימת המתבטאת בהתנהגות אנו עשויים לנהוג בעקשנות, להתמודד עם אכילה רגשית, הפרעות אכילה, התמכרויות, התבודדות, להתנהג בצורה אגרסיבית ואלימה, להימנע ממצבים רגשיים או לחוש קושי בלשלוט ברגשותינו עד אובדן שליטה.

ביטוי דרך קשיי הסתגלות:

כאשר אנו מתמודדים עם קשיים רגשיים הקשורים בהסתגלות למקום חדש, נוכל להרגיש מודאגים, נחשוש להיפרד מדמות היקשרות מרכזית, נרגיש צורך להפר את הנורמות במקום ולפעול נגד זכויות או חוקים, נחוש ריחוק חברתי וכדומה. הבסיס המשותף הוא קושי בחיבור רגשי למקום בו אנו נמצאים, אי נוחות וחוויה שבה אנו לא מצליחים לתפקד או להרגיש כמו שהיינו רוצים.

ביטוי במצוקה נפשית:

כאשר אנו מתמודדים עם קושי רגשי הוא עשוי להתבטא בתגובות רגשיות מסוימות ותחושות פנימיות. אנחנו עלולים להתמודד עם דיכאון, חרדה, פוביות, רגישות יתר, דיכוי רגשי והדחקת רגשות, להרגיש שאנחנו רוצים לבכות ולא מסוגלים, לא מצליחים להבין את רגשות האחר, לא מצליחים לעבד רגשות ועוד.

הגורמים לבעיות רגשיות

מכיוון שקיימים סוגים שונים של אתגרים רגשיים, הגורמים להם, גם הם רבים ומגוונים.

גורמים ביולוגיים:

חוסר איזון כימי, התפתחות המוח, פגיעה מוחית באזורים מסוימים, חווית PTSD שעלולה להשפיע על המוח ולגרום לשינויים בעיבוד הרגשי, בעיות בהריון או בלידה (יכול להיות גם תוצאה של שימוש באלכוהול וסמים בזמן ההריון), התמודדות עם מחלה פיזית ועוד. לדוגמה, מחקר מצא קשר בין קצב ביולוגי לקשיים רגשיים בתחומים שנחקרו. מחקר נוסף הוכיח קשר בין פגות לבעיות רגשיות במהלך החיים.

גורמים פסיכולוגיים:

לעיתים מדובר במרכיבים בהתפתחות שלקו בחסר (בעיית התקשרות, פחד מעצמאות, חוסר חקירה סביבתית ועוד), התמודדות עם מתח כרוני, התמודדות עם התעללות, פוסט טראומה, לחץ וסטרס בעקבות טיפול ממושך במישהו ועוד.

גורמים חברתיים:

חשיפה לאלימות, סגנון הורות, קבלת תשומת לב מרובה יותר להתנהגות קיצונית, חשיפה לרמות גבוהות של שליליות, אפליה, לחץ חברתי, בידוד חברתי וכדומה.

מחקר בדק את ההשפעה של מספר גורמים פסיכולוגיים וחברתיים על קיומם של קשיים רגשיים. אחד הממצאים היו  קשר מובהק בין מתח גובר הנובע מלחץ חברתי, חיי בית, בית ספר ותחושת אחריות של מבוגרים לרמות גבוהות יותר של קשיים רגשיים.

מתי כדאי לפנות לטיפול?

כל אחד מאיתנו עשוי להתמודד עם אתגר רגשי כזה או אחר במהלך חייו. כאשר המורכבות רגשית מתבטאת בהתנהגות מסוכנת, בפגיעה אישית פיזית או מנטלית (כמו התמכרויות והפרעות אכילה) או באופן כללי, מציבה לנו קשיים בתפקוד היום יומי שלנו, מומלץ לגשת לטיפול מותאם.

טיפול בבעיות רגשיות

הנתונים והגורמים הרבים הכתובים למעלה עלולים לעורר בהלה. אז לפני נמשיך הלאה, נרצה להזכיר לכם שהרגש שלנו הוא מרכיב חשוב בקיום שלנו. חשבו על הפעמים בהם פעלתם לפי הרגש והרגשתם שעשיתם את הדבר הנכון ביותר שיכול לקרות. לעיתים, קשיים רגשיים מציפים בנו תחושות והתנהגויות שאנו זקוקים להם על מנת ללמוד דבר מה. כלומר, בואו ננסה להסתכל על האתגרים הרגשיים שלנו כהזדמנות להתפתח, לצמוח החוצה ופנימה, לדייק את עצמנו ולהתחבר לעצמנו יותר.

עכשיו כששינינו את ה”סטייס אוף מיינד”, חשוב שנדע כיצד ניתן לטפל ברגש שלנו. איזה כלים נוכל לקבל מטיפולים שונים?

טיפול רגשי:

ישנם סוגים רבים של טיפול רגשי. הטיפול הרגשי, כשמו כן הוא, ממוקד רגש ומטרתו לסייע לנו לעבד את רגשותינו, לקבל אותם ולהבין מה הם רוצים לספר לנו? ישנם מטפלים רבים עם גישות שונות (טיפולים משפחתיים, טיפול באמנות, טיפול מבוסס שיח ועוד). חשוב לבחור במטפל עם הסמכה קלינית ואקדמית אם מעוניינים בטיפול רגשי מפוקח.

טיפול פסיכולוגי:

כפי שאנו פונים לרופא כאשר אנו מתמודדים עם בעיה פיזית, פניה לפסיכולוג היא בעצם פנייה לרופא לנפש. בדומה לטיפול רגשי, גם לטיפול פסיכולוגי יש גישות שונות ורבות (כמו גישת CBT – טיפול קוגנטיבי התנהגותי) המציעות מגוון רב של אפשרויות טיפול לבחירתנו.

טיפול תרופתי:

כפי שציינו קודם, גם גורמים ביולוגיים עשויים לגרום לאתגרים רגשיים. לכן, ישנן תרופות המותאמות למצבים רגשיים שונים. למשל, משפחת תרופות SSRI יכולה לסייע להתמודדות עם תסמיני חרדה ודיכאון. רופא מוסמך, כמו פסיכיאטר, יכול לרשום לנו תרופה כחלק מתהליך הטיפול והתמודדות.

לסיכום

“רגשות גורמים לנו לחשוב” מאדאם דה סטאל

בחרנו לצטט את המשפט הזה, על מנת להזכיר שוב כי הרגשות שלנו הם חכמים ולא סתם מעוררים אותנו לפעולה. לעיתים הם עלולים לגרום לנו להצפה ולהקשות עלינו להתמודד, אך במקום להילחם בהם או להתעלם מהם עצרו לרגע. חשבו. מדוע אנחנו מרגישים כך? מה הרגשות שלנו מנסים לספר לנו?

אם אתם מתקשים להתמודד עם הרגשות לבדכם ומרגישים שהמורכבות הרגשית הפכה אתגר יום יומי, אל תשארו לבד. אנחנו מזמינים אתכם לפנות למטפלים בפורטל שלנו, לבחור את הגישה הטיפולית שאתם מתחברים אליה ולצעוד איתנו כל הדרך לשלווה.

שאלות ותשובות

טיפול בבעיות ריגשיות
שתפו

מקורות

 

https://highlandspringsclinic.org/can-emotional-trauma-cause-brain-damage/#:~:text=Studies%20have%20shown%20that%20PTSD,emotions%20and%20responding%20to%20fear.

https://www.healthyplace.com/parenting/behavior-disorders/what-causes-emotional-and-behavioral-disorders

https://www.mind.org.uk/information-support/types-of-mental-health-problems/mental-health-problems-introduction/causes/

https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/adjustment-disorders

https://nurturey.com/blog/8-types-emotional-problems-solutions/

https://rogerbakerpartnership.com/emotional-issues/

https://rogerbakerpartnership.com/emotional-issues/

 

אנחנו כאן בשבילך

פורטל מבית מכון חיבורים