הצבת גבולות לילדים

שתפו

“גבולות”- מושג שחוזר ועולה כמעט בכל שיח שקשור להורות ולגידול ילדים. ויש לכך סיבה טובה. יצירת גבולות בריאים עבור הילד היא אחת המשימות החשובות, ועם זאת המאתגרות שבפניהן ניצב כל הורה על בסיס קבוע, בחיי היומיום עם הילדים, והורים רבים נתקלים בקשיים, ספקות ושאלות בנושא זה.

בין אם מדובר על הגדרת שעת עלייה למיטה, הגבלת שעות מסך, יצירת הרגלים בנושא הארוחות בבית, או כללים הקשורים לסידור החדר, גבולות מהווים חלק בלתי נפרד מכל מסגרת שאתם מעוניינים לייצר בבית, והם חיוניים כדי לטעת בילד תחושת ביטחון, יציבות, אחריות וחוסן נפשי.
באיזה מידה להתעקש עליהם? מתי זה מוגזם? איך לאכוף אותם? ואם הילד מתמרד מולם, מה נכון לעשות? אלו הן רק חלק קטן מהשאלות שעולות אצל הורים. וכן, אתם ממש לא היחידים שמתלבטים בעניין הזה.

במאמר זה ננסה לעשות לכם קצת סדר בנושא, ולתת כללים וקווים מנחים להצבת גבולות יעילה ובריאה.

מהם גבולות, ומדוע חשוב להציב אותם?

רבים טועים לחשוב ש “גבולות” פירושו “חוקים”. למרות שיש קשר בין הדברים, הם בכל זאת שני מושגים שונים. בעוד שחוק הוא הצהרה ספציפית לגבי התנהגות מותרת או אסורה, הרי שגבול הוא הנחיה כללית יותר, שמטרתה לעזור לילד להבין את המגבלות שיש במרחב ואת ההתנהגות שמצופה ממנו. חוקים הם נחוצים, אך גבולות הם חשובים לא פחות עבור ההתפתחות הכללית של הילד.

הצבת גבולות היא חיונית להתפתחות הילד ולרווחה שלו. גבולות עוזרים לילד ללמוד התנהגות נאותה בחברה, להבין את התוצאות של הפעולות שלו ולהרגיש בטוח ומוגן בסביבתו. הם עוזרים לילד לפתח חוויה של מסוגלות, אחריות ועצמאות.

מאיזה גיל כדאי להתחיל בהצבת גבולות לילדים?

ניתן ורצוי להציב גבולות מגיל צעיר. ככל שהילד גדל והופך לעצמאי יותר, כך הגבולות שנציב עבורו צריכים להתפתח ולהשתכלל. ברור שהדרישות והגבולות שהצבנו בגיל הגן, יהיו שונים מאלה שנגדיר עבורו בגיל ההתבגרות. הצבת גבולות משלב מוקדם בחיי הילד תאפשר לנו להעניק לו הזדמנות להתפתחות בריאה ויציבה.

8 כללים בסיסיים ליצירת גבולות בריאים לילדים

הציבו גבולות ברורים:

הצבת גבולות ברורים וספציפיים היא חשובה, על מנת לגרום לילד להבין מה מצופה ממנו. הימנעו מגבולות עמומים או מעורפלים, שעלולים ליצור בלבול ותסכול. השתמשו בשפה פשוטה ותואמת לגיל הילד כדי להסביר לילד את ההיגיון העומד בבסיס הגבול שקבעתם.

תנו דוגמה אישית:

ילדים לומדים ממה שהם רואים, לכן חשוב לתת להם דוגמה מוחשית באמצעות הפעולות שלכם. היו עקביים בהתנהגות שלכם, ופעלו על סמך מה שאתם מבקשים מהם. כך תעזרו לילדכם להפנים את הגבולות באופן אפקטיבי יותר.

היו עקביים:

כפי שציינו בסעיף הקודם, התנהגות עקבית היא מפתח חשוב בכל הנוגע להצבת גבולות. ילדים צריכים לדעת שאתם מתכוונים לאכוף את הגבולות שהצבתם באופן עקבי והוגן. אחרת נוצרים אצלם בלבול והתנגדות.

הציבו גבולות ריאליים:

הגבולות שאתם קובעים צריכים להיות מציאותיים, כלומר ברי השגה ומותאמים לגיל הילד ולרמת ההתפתחות שלו. הימנעו מגבולות נוקשים מדי, שעלולים לגרור מאבקים מיותרים ותסכולים אצל הילד.

הציבו גבולות שתוכלו לאכוף בפועל:

וודאו שהגבולות שקבעתם הם כאלה שאתם מסוגלים באמת לקיים אותם ולעמוד עליהם. גבולות שאינם כאלה יובילו לבלבול, כעס וחוסר שיתוף פעולה מצד הילד.

היו אסרטיביים, אך לא אגרסיביים:

השתמשו בטון רגוע ובוטח, והימנעו מהרמת קול או איומים. הסבירו לילד את ההשלכות הצפויות במקרה של פריצת הגבולות, בצורה בהירה ומכבדת.

היו מתואמים עם הפרטנר שלכם:

חשוב שהגבולות יהיו מוסכמים בין בני הזוג, וששניכם תעמדו עליהם באופן דומה. רק באופן כזה תוכלו להימנע מבלבול וחוסר עקביות, ומיצירת פתחים שמזמינים מניפולציות מצד הילדים.

בחרו גבולות שמתאימים לכם:

חשוב שתציבו גבולות המשקפים ותואמים את הערכים, האמונות וסגנון החיים שלכם. הימנעו מלאמץ גבולות רק מתוך מוסכמות חברתיות חיצוניות, שאינן עולות בקנה אחד עם מה שנכון אישית עבורכם. כך תעזרו לעצמכם לאכוף את הגבולות באופן יעיל יותר, ותהיו בטוחים יותר בבחירות שלכם כהורים.

האם אפשר להציב גבול מבלי שזה יוביל למאבק?

הצבת גבולות אינה מוכרחה לגרום לחוסר נעימות או מאבקי כוח. למעשה, אם עושים זאת נכון, היא אמורה אפילו להפחית מצבים כאלה. חשוב להבין, שהמטרה בהצבת גבול אינה בשום אופן “להכניע” את הילד. הילד הוא לא יריב שלנו,  והוא פועל בצורה הכי טובה שזמינה לו למען השגת מטרותיו (בדיוק כמו כולנו). הצבת גבולות היא עוד דרך שבה אנחנו מכוונים אותו לפעול באופן שמתאים לסביבה ולנסיבות. כדאי לשקול להפוך את הילד לשותף פעיל בתהליך, במידת יכולתו ובהתאם לרמת ההבנה שלו. תוכלו לבקש מהילד לשתף אתכם בתחושותיו וברעיונות שלו לגבי הנושא שבו אתם רוצים להציב גבולות. הקשיבו לו מתוך כבוד ורצון להבין את נקודת מבטו. גישה כזאת יכולה להוביל ליותר שיתוף פעולה ומוטיבציה מצידו.

מה לעשות כשמתקשים בהצבת גבולות?

במידה שאתם בכל זאת חווים קושי בהצבת גבולות עקבית לילדכם, תוכלו להיעזר בגורמים מקצועיים לקבלת ייעוץ וטיפול. ייתכן שיהיה מועיל עבורכם לקבל  הדרכת הורים. בעניין.
וכמובן, תמיד תוכלו גם לבקש עצה ותמיכה מהורים אחרים בסביבתכם, שאתם מעריכים את התנהלותם ההורית. חשוב שבתוך כל זה תפתחו חמלה ואי שיפוטיות לגבי עצמכם, ותקבלו את העזרה שאתם זקוקים לה בכדי לעמוד באתגר החשוב והנחוץ של הצבת גבולות לילדכם.

סיכום

הצבת גבולות לילדים היא מלאכה חשובה ואף חיונית ממש להתפתחותם התקינה ולשלמותם הנפשית. עם זאת, מאוד סביר שתחוו אתגרים וקשיים בנושא זה. זכרו שאינכם לבד, ורבים עוברים מסעות דומים לשלכם. מוזמנים להיעזר בקווים המנחים במאמר ולקבל מאיתנו ייעוץ מעמיק ומותאם אישית בהדרכת הורים וטיפול רגשי לילדים. עזבו את הבושה בצד ודעו מתי לבקש תמיכה חיצונית אם הקושי מתמשך והופך סבוך עבורכם.

שאלות ותשובות

ילד בוכה
שתפו

אנחנו כאן בשבילך

פורטל מבית מכון חיבורים