טיפול פסיכולוגי לילדים

שתפו

“וליבי מבקש תהיה נשמר / תהיה אהוב וקרוב
ותמיד תלך בשדות של אמת / בשדות של שמחה ויופי
וליבי כורע ומשתחווה/ חסוך מליבו בושה ועלבון ופחד” (אביתר בנאי)

אנחנו משקיעים את מירב כוחנו בילדנו ודואגים לכך שיהיו להם כל התנאים שצריך על מנת לגדול בבטחה וברווחה. הורות מיטיבה דורשת התכווננות מתמדת לצרכי הילד ואיזון מתמיד בין הרצון להגן לרצון לאפשר לילד חופש להתפתח ולהתמודד בעצמו. לאורך הציר ההתפתחותי עולים אתגרים רבים עמם הילד נאלץ להתמודד, וההורים יחד איתו. שאלה שעשויה ללוות הורים לאורך גידול ילדיהם היא, האם מדובר בעוד קושי התפתחותי שככל הנראה יחלוף עם רכישת המיומנות הנדרשת, או שמא קשה לילד שלי באופן משמעותי יותר והוא זקוק להתערבות נוספת.

אתגרי הילדות

כל הורה נושא תפילה שהילד שלו יהיה בריא, בגוף ובנפש. אתגרים מתחילים החל מהיום הראשון עת הגחנו לעולם, חיפוש אחר מזון, התמודדות עם תחושת חוסר אונים ותלות מוחלטת בהורה המטפל. משם מתחילות להבנות אבני דרך משמעותיות בבניין העצמי. ילדים לומדים להכיר את גבולות עצמם, וגבולות האחר, את האוטונומיה האישית שלהם, יצירת קשר ומערכות יחסים, התמודדות עם דחפים, משאלות, דמיונות, ציפיות, אכזבות, רגשות ומכאובים.

מהו טיפול פסיכולוגי לילדים?

טיפול פסיכולוגי לילדים הוא טיפול רגשי הניתן על ידי פסיכולוג . איש מקצוע שעבר הכשרה ארוכה ומשמעותית ורכש מיומנויות קליניות לאבחון וטיפול בבריאות הנפשית, חברתית, רגשית והתנהגותית של ילדים במגוון גילאים. הפסיכולוג מגיע עם הבנה מעמיקה בנוגע לתהליכים נפשיים וצרכים בסיסיים של ילדים בשלבי התפתחות שונים וכן הקשרם למשפחה, חברה ותרבות. קיימים סוגים שונים של טיפול שהפסיכולוג יכול להציע לילדכם אשר כולם מתבססים על יצירת קשר טוב ובטוח בין המטפל לילד והבנה משותפת של מקור המצוקה וחשיבה על דרכים לסיוע והתמודדות עימה.

חשיבות הטיפול הפסיכולוגי לילדים

טיפול פסיכולוגי לילדים יכול לשמש למגוון רחב מאוד של צרכים.

  • הערכת בעיות קוגניטיביות, רגשיות, התפתחותיות והתנהגותיות אצל הילד
  • שימוש במגוון רחב מאוד של כלים לטיפול וסיוע בהתמודדות
  • פיתוח תוכניות חוסן, מניעה, ליווי ותמיכה בנושאים שונים כמו חרם, מיניות בריאה, התמכרויות, סוגיות עם מתבגרים ועוד.
  • חשיבה רב מערכתית הכוללת נקודות מבט של אנשי מקצוע שונים שעוטפים את הילד וחשיבה ממוקדת ומעמיקה על הצרכים שלו.
  • טיפול פסיכולוגי נכלל לרוב גם בטיפול מקיף בילדים עם בעיות רפואיות, כמו למשל ילד המתמודד עם מחלה כרונית, קשיי שינה, כאבים שונים, קשיי קשב או בעיות התפתחותיות שונות.

ילדים בשלבי התפתחות שונים (ואף המבוגרים שביננו) לא תמיד יודעים להבין מה קשה להם ולעזור לעצמם, טיפול פסיכולוגי נועד לתת מענה למגוון המצבים המשפיעים על הילד ולסייע לו בצורה הטובה ביותר להתמודד עם האתגרים, לחזק את החוסן הנפשי ולסייע בהתפתחות נפשית תקינה עד כמה שניתן.

טיפולים פסיכולוגיים לילדים בגילאים שונים

 טיפול פסיכולוגי לילדים בגיל הרך

התמודדויות שונות עשויות לצוף כבר בגיל הרך. קשיים בוויסות וניהול רגשות, בעיות התנהגות ואימפולסיביות, חרדות אצל ילדים, הפרעות בשינה והתחלה של קשיים התפתחותיים כמו הפרעות בתקשורת, אילמות סלקטיבית ועוד. לרוב העבודה בגיל הרך תהיה באמצעות הדרכת הורים . במקרים מסוימים עשוי להינתן גם טיפול ישירות מול הילד אך בנוכחות אחד ההורים לפחות ולרוב דרך עבודה משותפת בחדר עם ההורה.

 טיפול פסיכולוגי לילדים בבית ספר יסודי

המעבר לבית הספר היסודי מביא עימו אתגרים חדשים בייחוד בסביבה החברתית. קשיים כמו התקפי זעם, פוסט טראומה אצל ילדים בעקבות פגיעות שונות, בעיות רגשיות אצל ילדים, דכאון, חרדות חברתיות , קשיים לימודיים ועוד. בגיל זה טיפול יכלול פגישות של הילד עם המטפל והדרכות הורים יהווה חלק אינטגרלי והכרחי לליווי התהליך.

טיפול פסיכולוגי לבני נוער

גיל ההתבגרות מעלה עימו אתגרים רבים הקשורים בגיבוש זהות עצמית, התמודדויות חברתיות, התמודדויות עם יצרים ומיניות, חיפוש אחר עצמאות, בטחון עצמי ועוד. טיפול בבני נוער יעשה בפגישות פרטניות עם מטפל, ועשוי להיות מלווה בהדרכת הורים. דבר זה משתנה ותלוי במטרות הטיפול וכמובן בהסכמה ושיתוף המתבגר בהחלטה.

מתי כדאי לקחת ילד לטיפול פסיכולוגי?

באופן כללי כאשר אתם חשים כי ילדכם מתמודד עם קושי או מצוקה ממושכים, או שאתם מקבלים פידבק חיצוני מגורם רפואי או חינוכי כי ילדכם זקוק לעזרה זה הזמן לחשוב על טיפול פסיכולוגי.

דוגמאות למצבים בהם כדאי לקחת את הילד לפסיכולוג

  • אתם זקוקים לאבחון מפורט בתחומים שונים (רגשיים, קוגניטיביים, אינטלקטואליים, חברתיים)
  • אתם חשים כי עשוי להיות גורם ביולוגי שמשפיע על הלמידה או האינטראקציה החברתית של הילד ( כמו ADHD או הפרעה על הספקטרום האוטיסטי).
  • ילדכם מתמודד עם חרדות, דכאון או מצבים רגשיים אחרים שמשפיעים על תפקודו
  • התמודדות עם אירוע חיים קשה או מחלה
  • בעיות זהות והערכה עצמית של הילד
  • מתח הקשור לשינויים משמעותיים בשגרה של הילד

סוגי טיפולים פסיכולוגיים לילדים

קיים מגוון רחב מאוד של סוגי טיפולים פסיכולוגיים עם ילדים, החל מטיפול באמצעות משחק, דרך טיפול הממוקד בדינמיקה בין הורה לילד וכלה בטיפולים פרטניים המבוססים על שיחה. טיפולים המתבססים יותר על חוויות ותחושות לעומת טיפולים משימתיים יותר הממוקדים בשינוי התנהגויות ותוצאות כמותיות, בהתאם לצרכי הילד.

טיפול דינמי לילדים

טיפול זה מתבסס על שיחה או משחק משותף עם הילד, בהתאם לגילו. המטפל מנסה לאתר קשרים בין מחשבות לא מודעות להתנהגות הילד. ניסיון זה נועד לאתר דפוסי מחשבה והתנהגויות שחוזרות על עצמן, שככל הנראה התפתחו על מנת להתמודד עם מצבי מצוקה. מטרת הטיפול היא לעבד ולהשיג תובנה אל מול החוויות והרגשות של הילד.

טיפול דיאדי

טיפול משותף בין הורה לילד. טיפול זה מתבסס על האמונה כי הקשר בין ההורה לילד נמצא במרכז ובעל חשיבות מכרעת על התפתחות תקינה עבור הילד. בטיפול זה משתתפים ההורה והילד ותוך כלים של יצירה ומשחק משותפים לומדים להתכוונן זה לזה ולפתח דרכי תקשורת מקרבות ומיטיבות ביניהם.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי לילדים

טיפול מסוג זה מתבסס על התיאוריה לפיה מתקיימים יחסי גומלין בין מחשבות, רגשות והתנהגות אשר משפיעות על דפוסי האישיות והרווחה האישית. טיפול CBT לילדים יסייע לילד לזהות דפוסי מחשבה שאינם מועילים ולמצוא חלופה מחשבתית שתאפשר שיפור במצב הרוח ובהתנהגות.

 לסיכום

טיפול פסיכולוגי לילדים נועד להעניק סיוע, תמיכה והערכה למצב הבריאות הנפשית של הילד. טיפול פסיכולוגי לילדים יכול להתאים מגיל לידה ועד גיל 18 ולרוב יכלול גם ליווי והדרכת הורים. טיפול פסיכולוגי נועד לתת מענה לקשיים מגוונים על הציר ההתפתחותי ולסייע לילד ולהורים לשמור על חוסן נפשי וצליחת אתגרים לאורך מסע הגדילה.

פורטל טיפולים מכיל צוות רב מקצועי, אנושי ובעל ניסיון עשיר בטיפול בילדים וליווי הוריהם.

אם אתם מזהים בתוככם התלבטות לגבי ההמשך עם הילדים ונתקלים בקושי, נמליץ תמיד לפנות להתייעצות. איש מקצוע יכול ללוות ולסייע במגוון תחומים ואין צורך להישאר לבדכם עם השאלות. כמו כן, איש מקצוע גם ידע לשקף ולהרגיע.

שאלות ותשובות

טיפול פסיכולוגי לילד
שתפו

מקורות

https://my.clevelandclinic.org/health/articles/22666-child-psychologist

https://www.apa.org/topics/children/mental-health

https://www.medicalnewstoday.com/articles/therapy-for-kids-a-guide#techniques

אנחנו כאן בשבילך

פורטל מבית מכון חיבורים